Tüketim Ekonomisi - ADEM AKOL

12 Kasım 2019 Salı 09:22

Ziyaretine gittiğimiz bir dosta; ziyaretimize gelen eşe dosta; yolda karşılaştığımız tanıdıklara; hal hatır sorduktan sonra şikayetle devam ederiz muhabbete... “N’olacak ülkenin bu durumu, n’olacak halimiz..? Piyasada yaprak kıpırdamıyor, durum çok kötü... Bu dönemde tepe-taklak gitmeden yerinde saymak bile büyük bir başarı...”

Eski adı ile ‘Real’ yeni adı ile ‘M1 Alışveriş Merkezi’ne gittim geçtiğimiz Pazar öğleden sonra... Hem kışlık birkaç parça birşey almak, hem de birşeyler yemekti amacım... M1’i biliyorsunuz... Otopark kapasitesi bakımından sayılı alışveriş merkezlerinin başında gelir...

M1 Alışveriş Merkezi tamamen geniş otoparklarla çevrelenmiş olmasına rağmen, arabamı park edecek yer bulabilmek için; alışveriş merkezinin çevresini, abartısız 4 kez turladım... Ümidimi yitirip başka yere gitmeyi düşünürken, otoparktan çıkmak üzere olan bir aracı bekledikten sonra ancak arabamı park edebildim...

M1’in kaç araçlık otoparka sahip olduğunu kesin olarak bilmiyorum ama Pazar günü kabaca bir hesap yapma durumunda kaldım... Hesabıma göre 5 bin araçlık otopark olmalı çevresinde... Her aracın ortalama 4 kişi getirdiğini varsayarsak, bu 20 bin insan eder... Arka tarafta, Anemon Oteli’nin oralardaki durağa her dakika gelen dolmuş ve otobüslerin getirdiği yolcuları da ilave edersek en az 25 bin kişi ayni anda alışveriş merkezinde bulunuyor demektir... Gün içerisindeki sirkülasyonu da hesaba katarsak, bir Pazar günü M1’i ziyaret edenlerin sayısı rahatlıkla 50 bine ulaşır...

Bu rakamı niye mi hesapladım..? Henüz bitmedi, hesaplamaya devam edelim... Her yaş grubuna hitap eden, böyle bir alışveriş merkezine giren her kişi; ortalama 100 tl bırakmaz mı..? Bir yemek yesen 50 tl.. Bir kahve içsen 15 tl... Bir su alsan 2 tl... Bir gömlek alsan 80 tl... Hele hele çocuğunuz da varsa; ki genelde çocuklu aileler daha fazla tercih ediyor M1’i... Çocuklara hitap eden çok şey var çünkü orada... Su gibi uçup gider yüzlükler...

50 bin ziyaretçi çarpı 100 tl, eder 5 milyon tl... Yani bir Pazar günü, Adana’daki sadece 1 mekana brakılan para miktarı bu... M1 dışında Adana’da 2 büyük AVM daha var... Birkaç gün sonra iddialı bir alışveriş merkezi daha açılıyor üstelik...

Bu yoğunluk sadece alışveriş merkezlerinde değil, kentin birçok yerinde var... Kocavezir’de de, Turgut Özal’da da... Hele hele; Gazipaşa, Atatürk Caddesi ve Ziyapaşa’daki kafeler, özellikle akşam üzerleri hınça hınç dolu... Adam başı 200 tl’den aşağı kalkamayacağınız restoranlarda, rezervasyon yapmadan yer bulmak ise adeta imkansız...

Allah artırsın... Gözümüz yok... Çalışan insanın, farklı bir ortamda bulunma; kafasını dinleme; eğlenme; kazandığı parayı yeme hakkı var... İnsan gibi yaşamanın gerekleridir bunlar...

Burada beni rahatsız eden iki çelişki var sadece... Birincisi; önüne gelene ekonomik sıkıntılardan dem vurarak ağlamak, sonra da kafeye 3 yüz 5 yüz lira hesap ödemek; yahut da  vitrinlerin cazibesine kapılıp, ihtiyacı olmamasına rağmen satın aldıklarına binlerce lira vermek...

İkinci çelişki; ithal malların yoğunluğu ve farkında olmadan ülkemizden çıkan milyarlar... Giyim mağazaları olmasa, nerdeyse üzerinde ‘Türk Malı’ yazan ürün bulamayacağız... Adam insanoğlunun tüketim psikolojisini o kadar iyi çözmüş ki; satılan ürünler tamamen buna yönelik... Ürün teşhir yöntemlerini de çok iyi öğrenmişiz; çeşitli dekoratif ışıklar altında cezbediyor insanı...

“İki alana, bir bedava” yahut “etiketin yarısı” yahut “yüzde 70’den başlayan indirimler” yahut da “kasada yüzde 20 indirim daha...” Gel de girme içeriye, gel de alma...

Al, al da; ihtiyacın varsa al, tüketebileceğin kadar al... Hem etiketine bir bak; Türk Malı ise al... Bir de ekonomik krizdeyiz diye şikayet edip, bizim de psikolojimizi bozma...

Günün Sözü

Türkler..! Türk malı alınız, Türk malı kullanınız; Türk parası, Türk toprağında kalsın.

ATATÜRK

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI