Çalışma Sürecinde Görevbaşı Eğitimi - CAN UĞURATEŞ

14 Kasım 2015 Cumartesi 08:55

İş yerinde performansın artırılarak, sürekli göreve yönelik motivasyonun sağlanmasıyla, çalışma ortamında elde edilen güvenli, huzurlu ve dinamik ortam, eğitimin sürekliliği ve gelişen duruma göre, planlı olarak değişkenliğiyle sağlanır. Eğitim konuları, değişken teknolojiye, bilime uyum sağlayabilecek şekilde esnek olmalı ve değişkenler, zamanında, tam ve doğru olarak, programa monte edilerek, eğitimin güncelliği ve sürekliliği sağlanmalıdır.

İş yerlerinde uygulanan/uygulanması gereken eğitimler; temel eğitim, hazırlayıcı/ başlangıç eğitimi, idame eğitimi, oryantasyon eğitimi olarak sınıflandırılabilir. Eğitim teknikleri çalışanın konumuna, durumuna göre farklı isimlerle farklı yöntemleri içerebilir.   

İş yerlerinde çalışma ortamının geliştirilmesi ve performansın artırılması için gerekli olan unsurlardan biri de idame kapsamında, görev başı eğitimidir. Çalışanın eğitim seviyesi ne kadar üstün olursa olsun. Doğrudan iş yerinde, kendi sorumluluğuna verilen görevleri, istenilen yeterlilikte yapabilmesi için, görev yerinde bir acemilik süreci yaşayacaktır. Bu sürecin kısa veya uzun olması, iş yerinde görev başı eğitimlerine verilen önem ve tecrübeli çalışanlar ile iletişimin etkinliğine bağlıdır.

“Mektep-i asli kıt’adır.” (Atatürk)

Çalışanlar, yapacakları göreve yönelik, ne kadar iyi akademik eğitim almış olsa da, bizzat görev yerinde edineceği tecrübelerle gelişir.

İstenilen seviyede gelişmeyi sağlayacak olan en önemli eğitim şekli, iş bütünlüğünü bozmadan ve doğrudan hizmet esnasında yapılan, görev başı eğitimidir. Görev başı eğitiminin başarısı, iş yerindeki tecrübeli çalışanların varlığı ile orantılıdır.

Ancak yönetim kademelerinin, çalışanlarının sosyal güvenliklerine yönelik, bir takım yaptırımlardan kaçınmak için yaptığı uygulamalar; çalışanların, iş yerinden gelecekleriyle ilgili beklentileri; iş yerinin, çalışanlarının meslekte yükselmelerini garanti altına alamaması; emeklilik sisteminde yapılan yanlış uygulamalar nedeniyle, iş yerlerinde, en üst verim seviyesinde olan çalışanların istihdamı, sağlanamamaktadır.

Oysa her iş yerinde en az üç farklı tecrübe grubu istihdam edilebilse, eğitime, dolayısıyla iş verimliliğine yönelik, birçok sorun giderilebilir. Görev başı eğitimi de en etkin şekilde yapılarak, zamandan, mekân ve iş gücünden kolaylıkla tasarruf sağlanır.

Çalışma hayatına yeni başlayanlar birkaç grup altında tanımlanabilir.

Birinci grup; sadece geçimini, temel ihtiyaçlarını sağlayabilmek maksadıyla çalışanlar. Bu gruptaki çalışanlar arasında çok zeki, kolaylıkla motive olan ve işi kolaylıkla kavrayanlar olsa da bunların önemli bir kısmı, motivasyonunu kolaylıkla da bozar ve kendini hayatın akışına bırakır. Mahallemizde, apartmanımızda, semt kahvehanesinde, piknik alanlarında hemen yanı başımızda, bu kişilerin örneğini oldukça fazla görürüz. Bu gruptakiler içerisinde eğitim seviyesi düşük, orta ve iyi seviyede olanlar bulunabilir.   

İkinci grup; eğitim seviyesi iyi düzeyde, kendini kanıtlayarak, iş yerinde göstereceği başarıyla kariyer edinerek, mesleki yükselimle, yönetimsel görevler almayı amaç edinenler.

Üçüncü grup; eğitim seviyesi iyi veya yüksek seviyede, iş yerini tecrübe kazanmak ve kendini göstererek, geleceğini daha parlak gördüğü farklı iş alanları veya daha kurumsal, uluslararası yapılanması olan iş yerlerine geçmek için basamak olarak kullananlar.

İş yerinde iyi bir organizasyon ve personel politikasıyla her üç grup da birbirini etkileyecek şekilde çalışma ortamı sağlanarak verimlilik artırılabilir. Ayrıca çalışanlar; yeni başlayan, hayat ve çalışma tecrübesi olmayan genç çalışanlar; orta yaş grubunda olup, belirli bir tecrübe seviyesine erişmiş, verimli çalışan ancak halen çok fazla beklentisi olanlar; yaş ortalaması yüksek, uzun süreli çalışmayla yeterli bilgi ve tecrübe seviyesine ulaşmış, verimliliğinin zirvesinde olanlar şeklinde de tanımlanabilir. Bu son gruptakilerin istihdamı, iş yerinde görev başı eğitiminin, en üst seviyede yapılmasına olanak sağlar. Bu gruptakilerin, paylaşımcı motivasyon ve yönlendirilmesi sağlanarak, kariyer ve yönetimsel görev hedefleyenlerin de dahil edildiği, ayrıntılı planlamalarla yapılan programlara uygun görev başı eğitimleri, iş yerinde verimliliğin zirve yapmasını sağlar.

Can UĞURATEŞ

 

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI