Adanalı ihracatçının planlama sorunu - CÜNEYT ÖRKMEZ

5 Temmuz 2014 Cumartesi 16:18

Adana Ticaret Odası tarafından yayınlanan Adana Dış Ticaretinin Mevcut Durumu Analiz Raporu’nda ilginç ayrıntılar var. Rapora göre ihracatçı olarak tabir edilen firmaların yüzde 95’inin ileriye dönük bir planı yok. Ancak aynı araştırmaya göre bu firmaların yüzde 76’sı ileride dış ticaret hacimlerinin artacağına inanıyor. Yani umut var plan yok.

Dış ticaret bu gün için KOBİ’lerin büyümesinin önündeki en büyük fırsat.

Geleceği planlayan KOBİ’ler açısından mevcut pazarların ötesine geçmek, yeni pazar bulabilmek sürdürülebilir bir büyüme ve rekabet gücü için esaslı bir iş.

Pazar araştırmalarının sınır ötesi olması, yeni müşteri ihtiyaçlarının tespiti, hatta yeni ihtiyaçlar yaratacak ürün ve hizmetler geliştirilebilmesi gibi faaliyetleri planlamak KOBİ’ler için üzerinde çalışılması gereken konular.

Rapora göre Adana’dan 90 farklı ülkeye ihracat yapılıyor. Adanalı ihracatçı için dış ticarette Uzakdoğu ,Ortadoğu ve  ABD oldukça önemli pazarlar. Ancak anket sonuçları firmaların pazar araştırmasına yeterince önem vermediğini gösteriyor. Bu kadar önemli gördüğümüz ve yönelmeyi düşündüğümüz pazarlara yönelik mutlaka stratejik bir planlama yapılaması gerekiyor.

Hali hazırda ihracat yapabilme kabiliyetine ulamış firmaların dahi geleceğe dönük bir planlarının olmadığını itiraf ediyor olmaları ise oldukça ilginç.

Son yıllarda devlet KOBİ’lerin ihracat yapmasını özellikle istiyor ve destekliyor. Bu anlamda birden fazla kamu destek mekanizması mevcut.  Öne çıkan kuruluşlar ise KOSGEB ve Ekonomi Bakanlığı.

Her iki kuruluşta KOBİ’lerin ihracat kabiliyetini artıracak, bu anlamda ihtiyaçlarının giderilmesine yardımcı olacak hibe ve destekleri KOBİ’lere sunmak için hizmet veriyorlar.  İhracata yönelik devlet yardımlarını KOBİ’lere tanıtmaya ve yararlanan firma sayısını artırmaya çalışıyorlar.

Adana Ticaret Odası’nın raporuna konu olan Adanalı ihracatçılar için ihracattaki en büyük sorun finansman maliyetleri. Firmaların büyük çoğunluğu, finansman kaynağı olarak öz sermayelerini kullanıyor.

Peki devlet destek vermeye çalışırken, ihracat yapmak isteyen işletmelerin finansmana dayanan engelleri önlerindeki en büyük sorun olarak görmeleri bir çelişki değil mi ? Değil, çünkü destek olsa da ondan yararlanabilmek bir planlama işidir. Demek ki orada da bir planlama eksikliği var.

İhracat yapabilmek KOBİ’lerin kendileri için önemli olduğu kadar ülke ekonomisi için de çok önemli. Ekonomideki başarımızda nazarlık sayabileceğimiz cari açık sorunun giderilmesi için ihracatımızın ve ihracatçılarımızın artması gerekiyor.

Ekonomide iyiye gitmenin en önemli göstergelerinden biri olan ve giderek artan ihracat rakamlarımız firmaların dış ticaretlerini doğru planlamayı öğrenmeleri  ile çok daha iyi bir noktaya taşınabilecektir.

İhracatta fırsatlarımız ve umudumuz varken, planlamayı kaçırmayalım.

Cüneyt ÖRKMEZ

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI