Hipertansiyonda beslenmede dikkat edilmesi gerekenler - DYT. BURCU NUR CİNGÖZ

5 Nisan 2019 Cuma 13:16

Havaların ısınmasıyla baş ağrısı sıklıkla duyduğumuz semptomlardan. Baş ağrısının sebeplerinden biriside hipertansiyon olabilir. Peki, ama nedir bu hipertansiyon?  Kan basıncını normal değerden yüksek olmasıdır. Bunu da şöyle açıklayabiliriz; Sistolik kan basıncının 140 mmHg ve diastolik kan basıncının 90 mmHg ve altında olması normal, Sistolik kan basıncının 141-159 mmHg ve diastolik kan basıncının 91-94 mmHg olması sınırda veya hafif yüksek tansiyon, Sistolik kan basıncını 160 mmHg ve diastolik kan basıncının 95 mmHg veya üstünde olması hipertansiyon olarak değerlendirilir.

Beden ağırlığının arzu edilen sınırın üzerinde olmaması gerekir. Ailede hipertansiyon öyküsü olanların BKİ: 20-25 arasında olmalıdır. BKİ şöyle hesaplanabilir. BKİ= Ağırlık ( kg ), Boy2(m)              

Bu da Diyet Uzmanı tarafından hazırlanan düşük kalorili, dengeli, yeterli diyet ve düzenli fiziksel egzersiz ile sağlanabilir.

Beslenmeyle hipertansiyon tedavisinde neler yapılabilir bir sıralandıralım;

Yemeklerinizi fırında, haşlama veya ızgara yöntemleri ile tuzsuz olarak hazırlayınız.

Tahıl ürünlerinden kepekli / tuzsuz ürünleri tercih ediniz.

Az yağlı, tuzsuz peynir, lor, çökelek tüketebilirsiniz.

Piyasada satılan tuzsuz zeytinleri tercih ediniz. Tuzlu, normal zeytini suda bekletmek tuzunu azaltmak için yeterli olmayacaktır.

Haftada 3 – 4 gün, 1 porsiyon tuzsuz fındık, ceviz, ay çekirdeği, badem, yer fıstığı, sert kabuklu meyveler tükebilirsiniz.

1 porsiyon = 2 ceviz = 5-6 fındık, fıstık, badem = 1fincan çekirdek

Kümes hayvanı, balık ve yağsız et kullanırken, konserve, tütsülenmiş ya da işlenmiş tipleri yerine tazelerini tercih edin.

Aşırı tuz tüketiminden kaçınmak için salamura, turşu, konserve ve hazır besinler, et suyu tableti, kabartma tozu, soya sosu, salam, sucuk, sosis tüketmeyiniz. Tuzlu kraker, bisküvi gibi besinleri tüketmekten kaçınınız.

Aşırı yağ tüketiminden kaçınmak için kaymak, krema, mayonez, çikolata, tahin, tahin helvası, hazır salata sosları, Hindistan cevizi, avokado, yağlı süt ürünleri ve etler, et suları ve bunlarla hazırlanmış yemekler, kızartma ve kavurma tüketmeyiniz.

Soda ve maden suyu sodyum içerdiği için tüketmeyiniz.

Tuz yerine baharat kullanınız. Pişirme sırasında ve sofrada yiyecekleri otlarla, baharatla, limonla, sirkeyle ya da tuzsuz çeşni karışımlarıyla tatlandırın.

Dışarıda yenen yemeklerde sodyumu azaltmak için; 

Yemeklerin nasıl hazırlandığını sorun. Yemeklerinize tuz ya da tuzlu malzeme eklenmemesini isteyin.

Yüksek düzeyde sodyum içeriğini gösteren terimleri bilin: salamura, tuzlama, soya sosu, et suyu.

Tuzlu ara öğün yerine meyve ve sebze yemeyi tercih edin.

Ürünlerdeki sodyum miktarını karşılaştırmak için etiketlerdeki beslenme bilgilerini okuyun. Miligram olarak verilen ve günlük değer yüzdesi olarak sodyum miktarını inceleyin. Sodyum içeriği %5’ten küçük olan yiyecekleri tercih edin.

Unutmayın bedeninize ne verirseniz sizinle o gelecektir. Bu süreçte kendinize şefkatli davranın.

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI