SINAV KAYGISINI GÜCE DÖNÜŞTÜRME - MEHMET ALİ ÇİÇEKÇİ

17 Mayıs 2019 Cuma 09:35

Kaygı; gelecekte gerçekleşme ihtimali olan, aynı oranda gerçekleşme ihtimali olmayan bir olay için önceden oluşturduğumuz düşünceler sonrasında oluşan bir huzursuzluk, gerilim halidir. Kaygı var olan gerçek bir duruma verilen tepki değildir. Kaygı; olabilecek bir durum için önceden acı çekmektir.


Kaygı; inançlarımız sonrasında oluşan, kendi oluşturduğumuz bir üründür. Dış çevrede gerçekleşen olaylar sonrasında oluşturduğumuz duygu, inanç ve düşüncelerimiz sonrasındaki değerlendirmelerimizin bir sonucudur, elbette olumsuz sonucudur. Yani kaygı olayın kendisinden değil, olayın kişi için taşıdığı anlamdan kaynaklanır.

Peki, farklı bir bakış açısı daha. Kaygı zararlı mı? Yararlı mı? Anneniz mi, babanız mı yoksa kaygınız mı daha çok çalıştırıyor sizi?

Kaygı, heyecan hiç yoksa veya en üst düzeyde ise konsantrasyon kurulamıyor, kurulsa bile çok çabuk dağılıyor. Heyecan da diyebileceğimiz ya da olumlu kaygı diyebileceğimiz bir duygu belli oranda gereklidir. Bu, başarının sağlanması için vücutta olması gereken adrenalini sağlayacaktır.

Heyecan

O.D: Optimum Düzey


SINAV KAYGISININ NEDENLERİ?

1. Ders çalışma becerilerine sahip olmama kaygıyı arttıran başlıca nedenlerdendir. Ders çalıştıktan sonra öğrenmeleri gereken bilgileri doğru kodlayamadıkları için hatırlayamamaktadırlar ve böylece “çalıştığım halde başaramıyorum, yapamıyorum” düşüncesi sonucu kaygı oluşmakta ve bu kısır döngü devam ettiği sürece de kaygı artmaktadır. Bu nedenle her zaman yetersiz olduğu düşüncesini taşıyacaklardır.


2. Daha önce yaşamış oldukları olumsuz olaylar, negatif deneyimler, başarısızlıklar sonucunda, öğrenilmiş çaresizlik yaşamaktadırlar.

3. Öncelikle anne-baba, öğretmen ve diğer çevredekilerin beklentileri özellikle yüksek beklentileri kaygıyı arttıran nedenlerin başında sayabiliriz.

4. Üniversiteyi okumaktan başka seçeneği olmamak da kaygıyı arttıran nedenlerdendir.

Kullanılan kelimeler belli bir zaman sonra inançlara dönüşmektedir. Sınav kaygısı  üzerine kurulacak cümleler negatif mesajlar içermemelidir. Öğrenci “sınavı kaybedersem” ile başlayan cümleler kurmamalı. Peki, ne yapılmalı? İsteklerine arzularına odaklanmalıdır ve bunları ifade etmelidir. “Sınavı kazanmak istiyorum” ya da daha da doğrusu “sınavı kazanacağım” demelidir.


Sınav öncesinde veya esnasında;

1. Sanki hiçbir şey bilmiyormuşum gibi geliyor.

2. Kalbim küt küt atıyor.

3. Midem de bulanıyor.

4. Tuvaletim ne kadar çok geliyor.

5. Yapamayacakmışım gibi geliyor.

6. Okuduklarımı anlamıyorum.

vb. cümleler kuracağınıza bu cümleleri yeniden çerçeveleyerek sizi rahatlatacak, motive edecek, başaracağınıza inancınızı pekiştirecek cümleler kurun.

Yukarıdaki cümleleri tekrar kuralım. 

1. Çalıştım ve birçok şey biliyorum, henüz aklıma gelmiyorlar ama sınav başladığı anda hepsi burada olacaklar.

2. Düzgün nefes alış verişime kendimi verebilirsem bir süre sonra rahatlarım.

3. Midemle ilgili bir problemim yok sadece heyecandan dolayı şimdilik ufak bir rahatsızlık hissediyorum.

4. Tüm ihtiyacımı giderdim, fizyolojik olarak bir problem yok tuvaletimin gelmesi sadece sınavın yaklaştığını bildiriyor. “Bak sınav geldi uyarıyorum, ben az sonra seni sorularla baş başa bırakacağım” diyerek beni motive etmeye çalışıyor.

5. Şuan bu duyguları yaşamam normal. Heyecanlıyım ve bedenimdeki bu adrenalin yükselmesinin etkisi altında kalan beynim yapamayacakmışım gibi düşündürerek şaka yapıyor. Ben tamamen hazırlandım ve az sonra hepsini yapacağım.

6. Okuduklarımı anlamadığımı düşünüyorum. Oysa ben okuma yazma biliyor ve okuduklarımı anlayabiliyordum öncesinde. Bu da şu an da okuduklarımı anlayabileceğimi gösterir. Hadi o zaman okuyalım, anlayalım ve cevaplandıralım.

Kaygılar vahşi hayvanlar gibidir. Onlardan kaçarsanız kovalarlar ama üstlerine giderseniz kaçarlar. 

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI