Şirketlerin Etik Dışı Davranışları - MENEKŞE YÜKSEL ÖZBEY

24 Şubat 2015 Salı 09:12

İnsanların sosyal hayatını düzenleyen kurallar olduğu gibi, işletmelerin de ticari hayatını düzenleyen kurallar vardır. Bunlar etik değerlerdir.


İş etiği, hangi iş davranışının doğru ve hangisinin yanlış olduğu konusundaki inançlara dayanan davranış kuralları ve ilkelerinin toplamıdır. Etik davranış ise, belirli bir durumda taraflar arasındaki etkileşimin adil ya da doğru standartları ile ilgilidir.

 

İşletmelerin başarılı olabilme şartlarından birisi işletme ile ilgili tarafların güveninin sağlanmasıdır. Bu özellikle pazarlama faaliyetlerinin etik ilkeler çerçevesinde olmasıyla mümkündür. Pazarlama faaliyetlerinin sonucunun toplum tarafından izlenebilirliğinin yüksek olması nedeniyle, etik sorunların sıkça gündeme geldiği dikkat çeker. Reklam, kişisel satış, fiyatlandırma, pazarlama araştırmaları ve uluslar arası pazarlama konularının etik olmayan davranışlara oldukça müsait olduğu görülür.

 

İşletmenin çevreye, topluma ve ya tüketiciye maliyeti ne olursa olsun yine de karlarını maksimize etme yönündeki eylemleri etik olmayan eylemlerdir. Reklam konusunda dikkate alınabilecek konular: aldatıcı, yanıltıcı, karşılaştırmalı, tanıklı reklamlar, gizli ya da bilinçaltı reklamları, reklam mesajı sırasında çocukların kullanımı, kadın ve erkek cinselliğinin kullanılması sayılabilir.

 

Yüksek baskılı satış, satış elemanının müşteriye çok fazla konuşma ve soru sorma şansı vermemesi, sürekli ürünün faydalarından söz etmesi , ürünün özelliklerini abartılması gibi konular da satış alanında yapılan etik olmayan davranışlardır.

 

Müşteriler arasında ayrımcılık yapılması, belirli bazı dönemlerde belirli bazı müşterilere ürün satmak, bazı müşterilere daha fazla indirim yapmak, iade ürünleri yine aynı şekilde istediği müşteriden geri alma, istediğinden almama gibi davranışlar da firmaların etik olmayan davranışlarıdır.

 

Müşteriye yanıltıcı, yanlış bilgi vermek, rakip firmaların ürünlerini kötülemek sıkça görülen etik olmayan davranış çeşitleridir. Günümüzde, şirketler etik konusunda daha duyarlı olmak zorunda kalmaktadır. Rekabetin güçlü olması, piyasada oldukça fazla alternatif bulunması ve tüketici haklarının sürekli gündemde olması bunu sağlamaktadır. Etik konusunda en fazla yol alan sektör de Bankacılık ve Finans Sektörüdür.

 

Güncel yaşantımızda hangi mağazalardan alışveriş yapıyoruz, hangi hastaneye, kuaföre gidiyoruz, çocuğumuzu hangi okula gönderiyoruz, ihtiyaçlarımızı neleri düşünerek karşılıyoruz? Kısaca aklımızdan geçirecek olursak; karşımızda daima bize doğru bilgiler verecek bir muhatap bulabildiğimiz, doğru bilgi ve doğru hizmet alıp güvenebildiğimiz. İade, değişim, tüketici hakları, hizmet konularında kurumsallaşmış firmaları tercih ettiğimizi görebiliriz.

 

Yoğun rekabetin yaşandığı günümüzde ayakta kalabilmek isteyen işletmelerin etik davranmaktan başka şansı yoktur.

Menekşe Özbey 

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI