YKS'YE RAMAK KALA - MUHİTTİN ŞAHİN

14 Haziran 2019 Cuma 09:31


Merhaba, sevgili YKS adayları. Uzun bir çalışma maratonundan sonra, çalışmalarınızın karşılığını alacağınız güne sayılı saatler kaldı. Yaklaşık bir yıldır çalışıyorsunuz ve elinizden gelen her şeyi yapmaya çalıştınız. Ve şimdi sıra, kaygınızı kontrol edip yüksek motivasyonla sınava girmeye geldi. Şu dakikadan itibaren sınavla ilgili 'olumsuz düşüncelere' zihninizde yer vermeyin. Nasıl ki bozuk bir yemek midenizi bozuyorsa; işlevsel olmayan olumsuz düşünceleriniz ise zihninizi bulandırır, şevkinizi kırar ve kaygınızı artırır. Buna izin vermeyin. Sınav sürecinde olumlu, olumsuz ve bir eksik, bir fazla birçok şey yaşanmış olabilir. Olası olumsuz sonuçları düşünmeyi bir kenara bırakıp süreçteki gayretinizi sınava yansıtma zamanı. Emeğinize, başarısızlık hissini bulaştırmayın. Sonuca değil sınava odaklanmaya bakın.
Son günlerde ne yapmalı, nelere dikkat etmeli? Bu konudaki önerilerimi sizinle paylaşacağım.
-Gündelik yaşam düzenini stabil bir ritme bağlayın. Örneğin; beslenme ve uyku düzenini sabitleyin. Sınav günü uyanacağınız saatte uyanmaya bakın. Ağır ve midenizi bozacak yiyeceklerden uzak durun.
-Gerilimden ve gerilimli ortamlardan uzak durun. Amca, hala, teyze ve dayı nasihatlerine kulaklarınızı tıkayın. Kaygı düzeyi yüksek arkadaşlarınızla sınav hakkında konuşmayın.
-Bugüne kadar yapamadıklarınıza takılmayın. 
-Başkalarının performansına göre değil kendi gelişiminize ve ilerlemenize göre analizler yapın.
-Gerçek sınav saatlerinde, mutlaka bir deneme çözmeye bakın.
-Sınava gireceğiniz yeri önceden görün ve buraya nasıl gideceğinizi belirleyin.
-Sınava 1 gün kala çalışmayı bırakın. Son gün, kendinize iyi geleni yapın. Fakat tehlikeli ve yorucu etkinlik ve sporlardan uzak durun. Son gün, sadece küçük tekrarlar yapabilir ve notlarınızı gözden geçirebilirsiniz(1-2 saat). 
-Sınava başlamadan önce bir şey bilmiyormuş gibi hissedebilirsiniz. Yüksek kaygıdan dolayı kısa süreli unutkanlıklar olabilir. Genellikle her öğrenci aynı durumu ve duyguları yaşar. Ama soruları görmeye başladıktan sonra bilgiler aklınıza gelir ve unutmadığınızı fark edersiniz. 
-Sınav esnasında dışarıdan gelebilecek gürültülerin, dikkatinizi dağıtmasına izin vermeyin. Çevrenizin ne yaptığıyla ilgilenmeyip sınava konsantre olmaya çalışın.
-Sınava, denemelerde oluşturduğunuz stratejiyle başlayın. Bildiğiniz yöntem ve sırayla çözmeniz, işinizi kolaylaştıracaktır.
-Zaman kaybetmemek adına, çözemediğiniz bir soru olduğunda; soru üstünde çok durmayın. Soruyu işaretleyip diğer soruya geçebilirsiniz. Vaktiniz kalırsa; en son o soruya daha sakin bir şekilde bakma şansınız olur. Zaman kazanma ve kaydırma yapmamak için optik forma cevaplarınızı, her dersten sonra veya her sayfanın sonunda kodlayın.
-Telaş yapmamak adına sık sık saate bakmamanızı öneririm.
-Size göre çok zor sorular arka arkaya sıralanmış olabilir. Moral bozmaya gerek yok. Sonraki sorulara geçin ve göreceksiniz ki yapamadığınız soruları size unutturacak nice çözebileceğiniz sorular sizi bekliyor.
-Her bölüm testinden sonra veya sınavda dikkatinizin dağıldığını hissettiğinizde; 15-30 saniyelik mini bir mola verin. Gözlerinizi kapatıp derin nefes alarak zihninizi dinlendirmeniz, size iyi gelecektir. 
-Altı çizili ifadeleri ve soru köklerini dikkatli okuyun. Her yıl sınav heyecanıyla beraber yaşanan bu tarz dikkatsizlikler; sizi hayal ettiğiniz bölümden edebilir.
-TYT ve AYT arasındaki bir günlük sürede; TYT ”nasıl geçti“ sorusu ile ilgili yorumlara kulak asmayın. Bu günü yorumdan ve eleştiriden uzak geçirin. Dinlenin ve kendinize zaman ayırın. Kafanızı boşaltın, TYT ile vedalaşın ve kendinizi AYT için hazırlayın.
Yürüdünüz, koştunuz, emek verdiniz, yoruldunuz. Fakat bunun karşılığını hemen alamaya bilirsiniz. Başarı da başarısızlık da hayatın doğal bir parçası. Bu sınav, sizin hayatınızı belirlese de sizden değerli değil. Olası bir başarısızlığı derin bir krize çevirmeyelim. Bugünkü yenilgilerimizin, yarınki başarılarımızın anahtarı olacağını unutmayın. Sınavdan çıktıktan sonra yüzünüzün gülümsemesi ve umut ettiğiniz bölümlere kavuşmanız temennisiyle. Çözdüğünüz puan olsun. Başarılar diliyorum. 

Muhittin ŞAHİN
Psikolojik Danışman





Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI