Kalp Hastalıkları ve Korunma - UZM. DR. NÜKET YOLDAŞ

16 Ocak 2020 Perşembe 10:00

Bozyaka Eğitim ve Araştırma Hastanesi Başhekim Yardımcısı Uzm. Dr. Nükhet Yoldaş

Kalp ve damar hastalıkları dünyada 1.sıradaki ölüm nedenidir ve her yıl 20 milyon ölüme neden olmaktadır. Genellikle orta yaş dönemini etkilemekle birlikte her yaş gurubunda görülebilmektedir.
Ülkemizde de en sık ölüm nedeni iskemik kalp hastalığı ve kalp krizidir. Yaşam biçiminde yapılacak küçük değişiklikler kalp ve damar hastalıklarından kaynaklanan ölüm riskini %80 oranında azaltabilir
Kalp hastalıkları herkesin yaşayabileceği toplumsal bir sağlık sorunudur. Birçok sebebi ve çeşidi mevcuttur.
Kalp Hastalığı Belirtileri:
_ Nefes darlığı ve çabuk yorulma
_ Yürüyüş mesafesinde azalma, merdiven çıkarken zorlanma
_ Göğüste yanma ve baskı hissi
_ Gece yüksek yastıkla uyuma
_ Bacaklarda ödem dediğimiz şişlikler
_ Sol kola ve sırta vuran ağrı ve yanma, uyuşukluk hissi

Kalp Krizini Nasıl Hissederiz?
Kalp krizi geçirenlerde ölüm oranı %35-40 oranındadır. Özellikle sol kol ve sırta vuran ağrı yanma, sıkıntı ve uyuşma hissi, çarpıntı, baş dönmesi, ani bilinç kaybı varsa acile müracaat edilmelidir.
Kalp Hastalıklarının Nedenleri
Kalp ve damar hastalıklarının %80 oranında nedeni; sigara, hipertansiyon, düzensiz ve sağlıksız beslenmeye bağlı yüksek kan yağları, obezite, ailevi yatkınlık, hareketsiz yaşam ve diabet gibi risk faktörleridir.

Sigara: Korunabileceğimiz bir risk faktörüdür. Toplumumuzda her iki cinste de sigara içme alışkanlığı yüksek oranda artmıştır. Ancak sigara kullanmak,  kalp ve damar hastalıklarını arttırdığı gibi birçok kanser ve akciğer hastalıklarının da sebepleri arasındadır. Kesinlikle sigara tüketimi yapılmamalı, sigara içilen ortamda dahi bulunulmamalıdır.
Yüksek tansiyon: Ülkemizde heriki cinste de hemen her taş grubunda yüksek risk teşkil etmektedir. Ancak kadınlarda diabet, metobolik sendrom ve obezite daha sık görüldüğü için biraz daha fazla sıklıktadır. Özellikle hareketsiz yaşantı kilo alımına neden olmaktadır. Gebelik ve hipertansiyon sıklığı da yüksektir. Her iki cins için de sağlıklı beslenme, tuzsuz veya az tuzlu yemek ve yağsız, sebze ve meyve ile lif içeren gıdalarla beslenmek ve düzenli egzersiz önemlidir.
Kan yağlarının yükselmesi: Kolesterol düzeyleri 200 mg/dl’nin altında olmalıdır. Iyi huylu kolesterol dediğimiz HDL’ nin 50 mg/dl’ nin üstünde olmalıdır. HDL östrojen hormonu nedeniyle kadında yüksektir.
Damar tıkanıklığından sorumlu olan kötü huylu LDL kolesterolünü 200 mg/dl’ nin altında tutabilmek için yeme içme alışkanlıklarımız ve yine haftada en az 3 gün ortalama 1 saat tempolu yürüyüş yapılmısı önemlidir.
Obezite ve hareketsiz yaşam: Günümüzde obezite çocukluk yaş grubu dahil olmak üzere heryaş için önemli bir sorundur. Fazla kilolu olmak aynı zamanda diabet ve insülin direncinde de artışa neden olmaktadır.

Erişkinlerde Kalp Kontrolleri Ne Kadar Sıklıkla Yapılmalıdır?
Ailesinde veya kendisinde erken kalp hastalığı, diabet, obezite, yüksek tansiyonu olanlar yüksek risk grubundadır. Risk grubunda olanlar 30, risk grubunda olmayanlar için ise 40 yaşından sonra her yıl rutin kan testleri, tansiyon takibi, kalp grafisi, efor testi ve gerekirse EKO görüntüleme yapılmalıdır.
Stresli işlerde çalışanlarda koroner anjiografi yapılması uygun olur.
Havaların soğuduğu şu günlerde, özellikle soğuk havanın kalpte spazm dediğimiz ataklara yol açabileceği unutulmamalı, gerekmedikçe dışarı çıkılmamalıdır. Dışarı çıkarken kendimizi mutlaka korumalıyız. Özellikle kalp hastaları yüksek risk altındadırlar.
Kalp sağlığımız için, spor yapma ve düzenli beslenme alışkanlığı mutlaka kazanmalıyız. Kilomuzu, tansiyonumuzu mutlaka kontrol altında tutmalıyız. Hayatımızdan şeker ve karbonhidratı çıkarıp stresten uzak kalmaya çalışmalı, faydalı hobi ve bizi mutlu eden alışkanlıklar edinmeliyiz.

Sağlıkla kalalım ve kalbimizi koruyalım.

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI