• USD 5.8113
  • GBP 7.6255
  • EUR 6.7288

ZORUNLU EĞİTİM NEDİR VE FAYDALARI - BERRA ŞAHİN

31 Ağustos 2018 Cuma 10:27

Eğitim bir bireyin davranışlarını önceden tasarlanmış esaslara göre bilinçli bir şekilde değiştirmektir. İstenilen davranışların kazandırılması bir süreçte gerçekleştirilir. Eğitimde planlanan davranışların kazandırılması yaş ile yakından ilgilidir. Hedeflenen davranışların kazandırılmasında bireyin bunları kavrayacak, özümseyecek ve hayatında uygulamaya geçirecek bilinçte ve yaşta olması gerekir. Bu yüzden eğitimde istenilen davranışın kazandırılması için önceden belli bir planın, programın olması gerekir. Bu şekilde yapılan eğitimde daha kısa sürede bireyin istenilen davranışı gerçekleştirmesi sağlanır. 

Eğitimin belli devlet tarafından, belirli bir süre içinde verilmesine zorunlu eğitim denir. Zorunlu eğitim, bir ülkedeki çocukların tamamının, hukuki düzenlemeler yoluyla benzer ve süresi belirli bir "okullu olma" sürecine tabi tutulması anlamına gelir. Zorunlu eğitimde amaç, bireyi çağın ihtiyaçlarına göre ve bireyin içinde bulunduğu toplumun ihtiyaçlarına göre yetiştirilmesini sağlamaktır. Bir otorite tarafından verilen eğitimde bireyin, otoritenin istediği özellikleri kazanmasını ve istediği davranışları göstermesini sağlamak temel amaçtır. Bu sebeplerden dolayı zorunlu eğitim küçük yaşlarda başlar. 5-6 yaşlarındaki bireyler otoritenin verdiği eğitimi sorgulayamazlar. Birey verilen eğitimin ve içinde yaşadığı toplumun istediği şekilde yetişir. Bireyin dünyaya bakışı verilen eğitimle yakından ilgilidir. Bu nedenle zorunlu eğitimde; bireyin eğitimine erken yaşta başlamak, eğitim sürecinin uzun olması ve verilen eğitimin bireyin hayatının her alanını kapsaması amaçlanır.

Zorunlu eğitim uygulaması sayesinde toplumdaki her birey, modern toplum yapısına adapte olması için gerekli olduğu düşünülen bilgi ve becerilerle donatılmakta; uyması gereken davranış kuralları ile toplum içindeki yerini, hak, ödev ve sorumluluklarını öğrenmektedir. Zorunlu eğitimin gücü ve etkililiği, muhataplarının kendilerine anlatılanları sorgulayamayacak kadar küçük yaşta bu eğitime başlamalarından gelir. Eğitimin, hukuk aracılığıyla zorunlu hale getirilmesi, bu süreçte verilen bilgi ve kavramların toplum tarafından kabul gören meşru bir otoritenin eliyle sunulduğu anlamını da taşımaktadır. Hukuki düzenlemeler sonucu, kendisinin ya da ailenin rızasına bağlı olmaksızın zorunlu eğitime alınan kişiler, küçük yaşlardan itibaren mevcut toplumsal yapıyı sorgulamaksızın kabul etmekte ve kendisinde beklenenleri yerine getirmeye çalışmaktadır

Türkiye’de son yapılan değişikliklere göre zorunlu eğitim 12 yıldır ve devlet okullarında parasızdır. 2012 -2013 Eğitim-Öğretim yılından itibaren uygulanmasına başlanan 12 yıllık zorunlu eğitim 4+4+4 olarak da adlandırılır. 4+4+4 Olarak sembolize edilen dörtler;

İlk 4, ilkokul (1., 2., 3. ve 4. sınıf)

İkinci 4, ortaokul (5., 6., 7. ve 8. sınıf)

Son 4, lise (9., 10., 11. ve 12. sınıf) olarak bölünmüştür.

İlkokul, ortaokul ve liselerdeki öğrencilerin fiziki olarak ayrı binalarda eğitim yapmaları esastır. Bu nedenle zorunlu eğitimin kesintili olması amaçlanmıştır. 12 yıllık eğitimi bitirene lise diploması verilir.

İlkokulu bitiren öğrenci, adrese dayalı olarak belirlenen ortaokula kaydı otomatik yapılır. Ancak İmam-Hatip Ortaokuluna gitmek istiyorsa kaydını oraya kendi yapar. Ortaokulu bitiren öğrenci, belirlenen sınavlardaki puanına göre Fen lisesi, Anadolu lisesi, Sağlık Meslek lisesi, Spor lisesi gibi liseleri tercih edebilir. Ya da kaydı isteğine bağlı olarak sınavsız öğrenci alan genel lise, imam-hatip lisesi, mesleki ve teknik lise, çok programlı liseye yapılır. Ortaokuldan sonra çıraklık eğitime gidecek olan öğrenciler yaygın eğitim ile (açık lise) liseyi bitirirler.

Eğitimin zorunlu olması ülkedeki kültür ve refah düzeyinin gelişmesine doğrudan etki göstermektedir. Çünkü çoğunlukla kırsal kesimlerde olmak üzere ve özelliklere kız çocukları ağırlıklı olarak okula gönderilmemektedir. Ancak yasalarla da zorunlu 12 yıllık eğitim getirilmiş olup, çocuğunu okula göndermeyenlere cezalar kesilmektedir. Her şeyden daha önemlisi zorunlu olmasa dahi bir ülkede eğitimli insanların sayısındaki artış, o ülkenin çağdaş refah düzeyine ulaşmasındaki en büyük etken olacağı aşikârdır.

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI