Gazette Gazetesi İmtiyaz Sahibi Fatma İnci Gül’ün, Adana Kuaförler, Güzellik Salonları İşletmeleri ve Manikürcüler Esnaf Odası Başkanı Hacı Emin Ünal’la birlikte Gazette TV’de hazırlayıp sunduğu “İş’te Güzellik” isimli canlı programda, Adana’nın fuar tarihi konu edildi. Adana’nın ilk fuar şirketlerinden olan Start Fuarcılık’ın kurucusu ve sahibi Musa Öztürk, “İş’te Güzellik” programının canlı yayın konuğu oldu. 30 yıldır Adana’da olduğu gibi ülkenin birçok kentinde prestij fuarlara imza attıklarını anlatan Start Fuarcılık sahibi Musa Öztürk, fuarların başarıya ulaşması için o kentin, o kentin dinamiklerinin fuarları sahiplenmesi gerektiğini vurguladı.
Musa Öztürk, sorulara şöyle yanıt verdi:
Öncelikle sizi biraz tanıyabilir miyiz, Musa Öztürk kimdir?
Öncelikle Start Fuarcılık olarak bize kanalınızda yer verdiğiniz için hepinize teşekkür ediyorum. Gazette TV ailesine şükranlarımı sunuyorum. Musa Öztürk ben. Start Fuarcılık şirketimizi 1991 yılında kurduk. Aşağı yukarı 30 yıldır bu sektörün içindeyiz. Adana’da kurduk şirketimizi, Adana’nın da ilk fuarcılık şirketiyiz.
FUARLAR KENTLERE EKONOMİK KATKI SUNUYOR
O dönemlerde Türkiye’de yeni yeni serbest piyasa ekonomisine geçilmişti. Bu sistem değişikliği ile birlikte fuarcılık sektörü de Türkiye’de yaygınlaşmaya başladı. Yani Türkiye’de fuarcılık sektörünün geçmişi aslında 30- 35 yıllık bir süreç. Halbuki dünya geneline baktığımızda, bu sektörün 150, 200 yıl önce ortaya çıktığını görüyoruz ve devasa bir sektör haline gelmiş. Hatta bu sektörden geçinen kentler oluşmuş. Almanya’da Berlin, Stuttgart gibi, İtalya’da Milano gibi fuarcılık ile geçinen şehirler var. Örnek veriyorum Berlin’de normal bir otelin ücreti fuardan önce 80 Euro iken, fuarın başlayacağı zaman 250-300 Euro oluyor. Yani fuarlar o ile ekonomik anlamda büyük katkıda bulunuyor. Start Fuarcılık olarak biz de 1991 yılından bu yana birçok sektöre yönelik fuarlar organize ettik. Birçok sektöre yönelik gerek ihtisas fuarları gerek genel sanayi fuarları şeklinde fuarlar düzenledik. İlk büyük fuarımızı 2003 yılında Adana’da Adana Valiliğimizin öncülüğünde ATO’nun, ADASO’nun, ATB’nin, Adana ESOB’un ve birçok STK’nın destekleriyle 25 bin metrekare alanda fuar alanımız olmamasına rağmen çadır sistemi dediğimiz bir sistemle kapalı alanımızı kendi imkanlarımızla oluşturduk ve burada 550 firmanın katılımıyla 2006 yılına kadar fuarlar açtık. Yani Adana’yı fuarlarla tanıştıran şirketiz. Çok emeğimiz var, yaşadığımız bu kentte bu sektörle ilgili. Hala Adana’mızdan da kopmadık, hala Adana’da fuarlar düzenliyoruz. Biz, 1991 yılından bu yana kadar Start Fuarcılık olarak ülkemizin birçok ilinde fuarlar düzenleyen bir şirketiz.
Start Fuarcılık olarak bugüne kadar ortalama kaç fuar düzenlediniz ve bu fuarlar hangi sektörlere yönelik oldu?
BİRÇOK İLİ FUARLA TANIŞTIRAN ŞİRKETİZ
Bugüne kadar Türkiye genelinde 220 fuar düzenledik. Tarım, kuyumculuk, inşaat, gıda gibi sektörlerde fuarlar düzenledik. Son olarak da Adana’da başlattığımız güzellik sektörüne yönelik fuarlarımız oldu. Şu anda bunu da Türkiye’nin birçok ilinde de düzenliyoruz. Samsun, İzmir, Diyarbakır, Adana gibi birçok ilde bu sektörle ilgili fuarlarımız var. Şanlıurfa, Elazığ, Diyarbakır, Batman, Van gibi birçok ili de fuarlarla tanıştıran şirketiz. Elazığ’da, Van’da ilk fuar düzenleyen şirketiz.
Peki, oralarda hangi sektörlerle ilgili fuarlar düzenlediniz?
Elazığ’da inşaat fuarı, tarım fuarı düzenledik. Van’da genel sanayi ticaret fuarı düzenledik. Yine Batman’da da aynı şekilde fuarlar düzenledik ve orada hala fuarlarımız devam ediyor. Tarım sektörüne, inşaat sektörüne yönelik fuarlarımız devam ediyor.
Türkiye’nin hangi bölgelerinde daha iddialısınız?
Aslında biz ‘iddialıyız’dan ziyade; etkin olabileceğimiz, düzenlediğimiz fuarlarımızın katılımcıya katkı sunabileceği, onu hedef kitlesiyle buluşturabileceğimiz fuarlar düzenlemek istiyoruz. Fuarcılık şirketlerinin asli görevi budur. O fuardan sadece para kazanmak için yapılmaz. Hizmet sektöründe firma gelir sizin fuarınıza katılır ve ikinci yıl o firmanın tekrar gelip sizin fuarınıza katılabilmesi için o firmayı ilk fuara katılımında hedef kitlesiyle buluşturmanız lazım. Bu da hakikaten çok ciddi emek, meşakkat ve özveri isteyen bir iştir. O yüzden bizim asıl hedefimiz, düzenlenen fuara gelen firmaya fayda sağlayabilecek bir fuar düzenlemek. Biz bugüne kadar özellikle tarım sektörüne yoğunlaştık. Çünkü tarım sektöründe ülke genelinde Start Fuarcılık olarak bizi iyi bilirler. İnşaat, kuyumculuk, otomotiv gibi sektörlerde ciddi çalışmalarımız var ve o fuarlarımız hala devam ediyor.
TÜRKİYE TOHUMCULUK FUARI ÜLKEMİZ İÇİN ÇOK ÖNEMLİ
Sayın Mehdi Eker’in Tarım Bakanı olduğu dönemde 2011 ile 2013 yılları arasında Tarım Bakanlığı’mız ile beraber İstanbul’da Türkiye Tarımcılık Fuarı’nı düzenledik. Türkiye Tohumculuk Fuarı’nı düzenledik. Türkiye İlaç Meyve – Sebze Fuarı’nı düzenledik. Bu projeleri de ortaya koyarken özellikle Almanya Berlin’de düzenlenen dünyaca ünlü ve 30 yıldır düzenlenen yaş meyve sebze sektörüne yönelik bir projeyi çok iyi araştırdık. Almanya bir tarım ülkesi değil ama dünyanın en büyük yaş meyve sebze fuarını Almanya düzenliyor ki dünyanın bütün ülkelerin orada stantlarını görürsünüz. O fuarda satışa yönelik çalışmalar yok, tamamen imaja yönelik çalışmalar var. Biz de Tarım Bakanlığımız ile beraber bu mantıkla yola çıktık ve yurt dışından ciddi alım heyetleri getirttik. O fuara paralel bir de Türkiye Tohumculuk Fuarı’nı düzenledik. Türkiye Tohumculuk Fuarı ülkemiz için gerçekten çok önemli. Bu tarz stratejik ürünler için tüm toplumumuzun duyarlı olması gerekiyor. Tohum, dünyada en stratejik ürün. Bizim o fuarları düzenlediğimiz dönemlerde, Türkiye Tohumcular Birliği kuruldu. Birçok tohumu dışarıdan ithal ettiğimiz yönünde intibalar var ama dünyanın en büyük üçüncü tohum gen bankası yine o dönemlerde yine Mehdi Bey zamanında Ankara’da bakanlık tarafından kuruldu. Türkiye, tohumu ithal ederken, şu anda ihracat yapan konumuna geldi. Fuarcılığın en güzel yönlerinden biri de fuar düzenleyeceğiniz sektörleri çok iyi araştırdığınız için bu tarz önemli ve güzel bilgileri de öğrenmiş oluyorsunuz.
Start Fuarcılık, Musa Bey sayesinde Adana’da çok katkıda bulundu. İş’te Güzellik programında da söyleyelim. Güzellik fuarımızın da pandemiden sonraki bir dönemde üçüncüsünü düzenleyeceğiz. Bu dönemde neyi hedefliyoruz?
SEKTÖRE YÖNELİK FUAR İÇİN ADANA DOĞRU ADRES
Sektör ile ilgili araştırmalar yaptığımızda, Adana’nın özellikle sektöre dair cihaz ve teçhizat üretiminde konusunda çok ciddi yol kat ettiğini gördük. Sektöre yönelik fuar için de Adana’nın doğru bir adres olduğunu gördük. Sevgili başkanım Hacı Emin Ünal ve yönetim kurulu üyeleri Nuran başkanım, Öznur başkanım, Sonay başkanım, Belgin başkanım, Günel başkanım ile istişarelerde bulunduk. Ben, 30 yıllık fuarcılık hayatımda hep şuna inandım; hangi ilde fuar düzenlerseniz, düzenleyin. O kentin dinamikleri sahiplenirse o fuar başarılı olur. Özellikle isimlerini de zikrediyorum ki, başkanlarımızla beraber bu yola çıktık ve inşallah başarımızı daha da yukarıya taşıyacağız. Sayın valimiz de fuara gelmişti ve yine o da Adana’da fuarcılık sektörünü çok ciddi anlamda önemsiyor ve destekliyor. O yüzden Adana’da üçüncüsünü düzenleyeceğimiz Güzellik Fuarı’nın geçen yıllara nazaran daha iyi geçeceğine inanıyorum. Çünkü tabiri caizse fuarımız artık rüştünü ispat etti. Katılımcılarımız da STK’lar da kurumlar da bunu gördü. Biz de Start Fuarcılık olarak fuar düzenlediğimiz zaman, hiçbir masraftan kaçmadığımızı gerek fuarın tanıtımıyla ilgili gerek fuara ziyaretçi getirilmesiyle ilgili gerekse de etkinlik konusunda hiçbir masraftan kaçmadığımızı şehrin bütün dinamikleri gördü. Bu konuda bizim üzerimize düşen ne varsa, sektöre gösterdiğimizi düşünüyorum.
Düzenlenen ilk iki güzellik fuarını karşılaştırmak gerekirse, katılım açısından hangisinin daha iyi olduğunu söyleyebilirsiniz?
Tüm samimiyetimle söylemeliyim ki, ülkemizi ve dahi tüm dünyayı etkileyen bir pandemi süreci var önümüzde. Bu süreçten dolayı dünya genelinde birçok fuar ertelendi veya iptal edildi. Hatta ülkemizde de birçok fuar ertelendi veya iptal edildi. Biz, bu sürece hakikaten büyük bir direniş örneği gösterdik. Çok çalıştık ve çok yoğun bir pandemi süreci olmasına rağmen, ikinci fuarımızı açtık. Gerçekten beklentimizin üzerinde de ziyaretçi geldi. Böyle bir süreçte gerçekten çok iyi çalıştık. Böyle bir süreçte o fuarı açabilmek, büyük bir başarı ve bu başarı da Adana’nın başarısı. Hepimiz büyük bir özveri ile çalıştık ve gerçekten pandemi sürecine rağmen, ilkinden daha iyi oldu ikinci fuarımız. Ziyaretçi sayımız 29 binin üzerindeydi. Pandemiye göre çok çok iyi bir sayıydı bu. Hakikaten beklentimizin üzerindeydi. Katılımcımız da bir önceki yıla göre daha fazlaydı. İlk fuarda 60 civarında olan katılımcı sayımız, ikinci fuarımızda 75 civarındaydı.
Peki, bu yıl çalışmalara başladınız mı?
HEDEF KİTLENİZİN AYAĞINA GİTMELİSİNİZ
Başladık, şu anda yüzde 70 doluluk oranındayız. İnsanlarımız, bu kentte düzenlenen fuarların başarılı olduğunu gördükçe daha çok katılım sağlayacaklardır. Eskiden birçok sektöre yönelik ihtisas fuarları sadece İstanbul’da düzenleniyordu. Kars’taki, Diyarbakır’daki, Adana’daki vatandaşlarımız kalkıp İstanbul’a gitmek zorunda kalıyorlardı. Geçen gün İstanbul’da düzenlenen fuarda güzellik sektörüyle ilgili büyük markaların sahipleriyle biraz sohbet ettik. Bana, ‘’Ya zaten İstanbul’da düzenlenen bir fuar var. Siz neden Anadolu’da da bu fuarları düzenliyorsunuz?’’ diye sordular. Ben de ‘’Eskiden insanlar birçok ihtiyacını karşılamak için İstanbul’a, büyükşehirlere giderdi. Şimdi o süreçler bitti artık. Üretici firma olarak, müşterinin ayağına siz gitmelisiniz’’ cevabını verdim. Neden? Eskiden 2 tane firma vardı o sektöre dair üretim yapan ama şimdi 30 tane var. Siz mecbursunuz artık müşterinizin ayağına gitmeye. Sağ olsunlar, hak da verdiler bize. Artık sistem değişiyor, düzen değişiyor. Özellikle güzellik sektöründe rekabetten kaynaklı çok hızlı değişim ve gelişim süreci yaşıyoruz. Bu değişimin, gelişimin arkasında kalmamak için de sizin hedef kitlenizin ayağına sık sık gitmeniz lazım. Ayrıca Adana dışında üretim yapıp da Adana’ya gelmeyen firmalara özellikle şunu söylemek istiyorum; siz bu bölgeden para kazanan bir firmasınız. İstanbul’da, Ankara’da, İzmir’de üretim yapabilirsiniz ama sonuçta Adana’da ürün satıyorsunuz. Bu şehrin düzenlediği fuara da en azından sosyal sorumluluk konusunda destek verin. Satış yapmasanız dahi müşterileriniz gelip sizin markanızı Adana’da düzenlenen fuarda görsün.
İŞ’te Güzellik katılımcılarına vermek istediğiniz bir mesaj var mı?
Böyle bir sıkıntımız var dolayısıyla bize bir ortam yaratalım sanatçı mı getirelim bir konser gibi. Bazı etkinlikleri artırmak gerekli. Yurtdışı ve içinde düzenlenen fuarlarda denendi bunlar. Hatta bir ilk Adana’da 2003 yılında düzenlemiş olduğumuz fuara ticaret odamız sanatçı olarak Tarkan’ı getirmiştik. O zamanlar henüz fuar kültürü oturmamış iken biz bu fuarları düzenliyorduk ve çok fazla bir ziyaretçi akınına uğradık. Şimdilerde ise insanlar stantlarda gerçek alıcıyı bulmak istiyorlar. Bazen etkinliklerde yoğun bir şeyler yaşandığında katılımcı firmalar rahatsız oluyor. Sebebi ise orada firma ürününü tanıtıyor, standa gelen misafirine ve etkinlikten gelen ses, gürültü firma sahibini rahatsız ediyor. Ben bu konuda çok duyarlıyım ama etkinlik de yapmamız lazım. Çünkü bu sektör çok renkli bir sektör. Başkanımızın da etkinlikler üzerinde bize katkısı çok fazla oluyor. Bizim isteğimiz biraz daha ulusal bazda tanınan isimlerle bu etkinlikleri yapmak.
İleriye yönelik projeleriniz var mı?
KENT FUARI SAHİPLENMELİ
Evet şu anda düzenlemiş olduğumuz fuarlarımızı daha da geliştirerek. Burada fuarın düzenlendiği kentin de duyarlılığı önemli. Kent fuarı sahiplenmeli çünkü bu bizim tek başımıza yapabileceğimiz bir şey değil. Maliyeti çok yüksek olan fuarlar bunlar. Yurt dışından alım heyeti getirebilecek boyuttayız. Pandemi sürecinden sonra kurumlarımız ve sayın valimiz ile de istişare ederek Adana’ya yurt dışından daha fazla ziyaretçi getirilmesi adına neler yapabiliriz diye görüşmek istiyoruz.
Şöyle ki biz hep fuarlarımızdan önce başkanlarımızla bir araya gelip kritik yaparız ve herkes fikrini söyler. 18-21 Kasım tarihleri arasında fuarımızı düzenliyoruz. İzmir’de ilk kez 21-24 Ekim’ düzenlenecek. 2022 yılının Haziran ayının ilk haftası ise Samsunda düzenlenecek. Bu fuarımızda yine ilk defa düzenlenecek. 5-8 Kasım tarihinde ise Diyarbakır’da altın ve mücevherat fuarı açıyoruz ve tüm hanımefendileri eşleri ile birlikte davet ediyoruz. Bu fuarımızı biz 8 yıldır düzenliyoruz. Adana’da daha fuar alanı yokken rahmetli Sabancı’nın yapmış olduğu Hilton’da gerçekleştirdik bu fuarımızı. Hem altın hem tıp sektörüne yönelik fuarlar düzenledik o yıllarda. Bizim işimiz dünyanın en zor işlerinden birisi. Çünkü hizmet sektörü çok meşakkatli bir sektör. Fuarcılık detayları fazla olan bir iş, herkesin gönlünü yapmak gerekir. Bugün ne üretip satarsanız satın müşterinizin o üründen memnun kalması lazım. Bizim sektörümüzde geriye dönüşler olması lazım ve bundan dolayı işimizde titiz olmamız lazım.
Son olarak bir mesajınız var mı?
Start Fuarcılık olarak hangi sektör için fuar düzenleyecek olursak olalım kesinlikle amacımız, hedefimiz tamamen katılımcılarımızın memnuniyeti üzerine kurulmuştur. Bundan kesinlikle taviz vermeden ben ve ekibim gece gündüz çalışıyoruz. Bu yılki güzellik fuarımızda Adana’da çok daha fazla ses getiren bir fuar olacaktır. İzmir’deki fuarımızda orada ilk olacağı için Adanalıları bekliyoruz. Start Fuarcılık olarak Hacı Emin Ünal ve nezdinde bizlere destek veren herkese teşekkür ediyoruz. Başkanımızın da dediği gibi biz bir fuar komitesiyiz ve herkes elinden geleni yapıyor. Ayrıca başta sayın valim olmak üzere Büyükşehir Belediye Başkanımıza, Çukurova Belediye Başkanımıza, Yüreğir Belediye Başkanımıza, Sarıçam Belediye Başkanımıza, Seyhan Belediye Başkanımıza, Adana Ticaret Odası başkanımıza ve yönetim kurulu üyelerine Sanayi Odası başkanımıza ve yönetim kurulu üyelerine bütün STK’larımıza ve ismini unuttuğum kurumlarımız lütfen bağışlasınlar beni, hepsine teşekkür ediyorum. Ayrıca Gazette TV ailesine bizlere zaman ayırdığınız için çok teşekkür ediyorum.