İşsizliğe çözüme BTÜ katkısı

İşsizliğe çözüme BTÜ katkısı

Adana Bilim Teknoloji Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Adem Ersoy, Gazette'ye özel açıklamalarda bulundu. Adana'nın hem sanayi, hem de tarım olarak ciddi potansiyele sahip bir kent olduğunu belirten Rektör Ersoy, "Dolayısıyla da yoğun göç alan bir şehir. İşsizlik, ülkemizin en önemli problemlerinden biri. Adana BTÜ olarak açtığımız mesleki kurslarla şehrimizin işsizlik sorununun çözümüne katkı sağlıyoruz. Bence bu konuda herkes taşın altına elini koymalı" diyor.

İşsizliğe çözüme BTÜ katkısı

Röportaj: Murat Yıldırım

 

 

Adana'da yerel yönetimler anlamında büyük bir uyum süreci gözleniyor. Bu sürecin Adana ekonomisine katkıları nasıl olabilir?

Karar verici mercilerin uyumu kentimizdeki ekonomiyi olumlu yönde etkileyecektir. Ortak istişareyle, ortak fikirlerle alınan kararları takdir edersiniz ki yatırımcılar dahil herkes destekler. Kentin sorunları, eksikleri, nelere ihtiyaç duyulduğu istişare içerisinde belirlenerek, yatırımlar ve projeler bu analizler neticesinde yapılır. Böylece kaynaklarımız da bu ölçüde harcanarak kaynak israfı önlenmiş olur. Kısacası, uyumlu bir kent yönetimi, yerinde kararlar ve güçlü ekonomi için önem arz etmektedir.

Adana Bilim Teknoloji Üniversitesi olarak hedeflerinize ulaşabildiniz mi bundan sonraki hedeflerinizde neler var?

Adana BTÜ olarak kuruluşumuzdan itibaren kısa ve uzun vadeli hedefler belirledik. Yüzde yüz İngilizce eğitim, yeterli sayıda (20 Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ve 5 yabancı uyruklu olmak üzere toplam 25) öğrenci kontenjanı, şehirle iç içe bir üniversite olmak gibi hedeflerimizi gerçekleştirdik. Eğitimde kalite güvencesi vermek adına kalitenin ve akreditasyonun ilk adımı olan uluslararası ISO 9001:2008 belgesini üniversitemize kazandırdık. Laboratuvarlarımızı akredite ediyoruz. Uluslararasılaşma hedefimiz doğrultusunda ikili anlaşmalara ve ortak diploma programlarına imza attık. İngiltere Leeds Beckett Üniversitesi ile ortak diploma anlaşması yaparak İnşaat Mühendisliği ve Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümlerinde okuyacak öğrencilerimize bir yıl İngiltere’de okuyarak tüm dünyada geçerli çift diploma alma imkanını sağladık. Bu tür uluslararası ortaklıklarımızı çeşitlendirerek arttırmak amacıyla çalışmalarımız devam ediyor. Uzun vadeli önemli bir hedefimiz olan uygulamalı eğitim sisteminin hayata geçirilmesi adına protokoller imzalıyoruz. Gerçek sanayi-üniversite işbirliği hedefiyle kentimizin önde gelen sanayi kuruluşlarıyla sürekli iletişim halindeyiz. Projelerin desteklenmesi ve patente dönüştürülmesi adına sağlam bir Ar-ge altyapısı oluşturuyoruz. Aidiyet duygusunu geliştirmek adına mezunları takip sistemi ve kariyer merkezi çalışmalarımız devam ediyor. Kısacası hedeflerimizi başardıkça kendimize yeni hedefler koyarak yolumuza devam ediyoruz. Mükemmelliğin bir sınırı yok, bizler de bunun bilincinden sürekli iyileştirmeyi benimsiyoruz. 

Adana'daki işsizlik sorununu (Suriye'den gelen göçmenleri de düşünerek) nasıl yorumluyorsunuz, çözüm önerileriniz nelerdir?

Adana, hem sanayi, hem de tarım olarak ciddi potansiyele sahip bir kent. Dolayısıyla da yoğun göç alan bir şehir. İşsizlik, ülkemizin en önemli problemlerinden biri. Adana BTÜ olarak açtığımız mesleki kurslarla şehrimizin işsizlik sorununun çözümüne katkı sağlıyoruz. Bence bu konuda herkes taşın altına elini koymalı. Potansiyeli olan genç bir nüfusa sahibiz. Bu genç nüfusu eğitmek sorunun çözümündeki anahtar konu. Vasıfsız iş gücünü vasıflı hale getirdiğimiz zaman sektörlerin kalifiye eleman sorunu çözülecek, dolayısıyla yatırımlar artacak ve istihdam alanları genişleyecektir.

Türkiye'de çok sayıda üniversite olmasına rağmen birçok mezun işsiz durumda. Üniversite enflasyonu mu yaşanıyor? Mezun olan üniversiteli gençlerin istihdamı neden yapılamıyor?

Ülkemizde artan üniversite sayısına doğru orantılı olarak mezun sayısı da artmaktadır. Ancak gerek kamu sektöründe gerekse özel sektörde istihdam edilebilecek kontenjan sınırlı olduğundan bir “diplomalı işsiz” topluluğu oluşmaktadır. Ülkemizde “yeni mezun” kavramı, eğitimde mesleki uygulamaların eksikliğinden ötürü istihdamda sıcak bakılan bir kavram değildir. Özellikle özel sektörde işverenler nitelikli, donanımlı, iş tecrübesi olan, kısaca üretime direkt katkı sağlayabilecek bireyleri tercih etmekte, eleman yetiştirmeye zaman ve para harcamak istememektedir. Burada önemli olan genel niteliklerden ayrılıp, kendi grubunun içinde sivrilebilmektir. Bunun için de öğrenciler her gün artan rekabet ortamının bilincinde olarak kendilerini en iyi şekilde geliştirmeli, işveren tarafından tercih sebebi olacak farklar yaratmalıdırlar. Biz, üniversite olarak hedeflediğimiz uygulamalı eğitim sistemiyle öğrencilerimizi daha okul sıralarındayken sanayi ile tanıştırarak, teorik bilgiyi sahada uygulama şansı tanımayı amaçlıyoruz. Yüzde yüz İngilizce, yeterli sayıda öğrenci kontenjanı ve uygulamalı eğitim ile bahsettiğimiz fark yaratacak özellikleri öğrencilerimize kazandırmayı, dolayısıyla iş arama aşamasında kendilerine avantaj sağlamayı hedefliyoruz. Gençlerimizin tahsil yaptıkları alanda sorunsuz istihdam edilmesi hepimizin arzusu ancak günümüz şartları ve rekabet ortamı gerçeğine göre planlama yapmaları ve kendilerini geliştirmeleri gerekmektedir.

Teknik liseler sizce işlevlerini yerine getirebiliyor mu, ekonominin çok ihtiyaç duyduğu ara eleman sorununu çözebilecek nitelikteler mi?

Nitelikli ara eleman eksikliği sektörlerin en önemli sorunlarından biri. Tabi ki bunun birçok nedeni var. Teknik liseler geçmişten günümüze üniversiteye giriş sürecinde negatif bir ayrımcılığa tabi tutuldukları için rağbet görmedi ve amacının dışına çıktı. Bununla birlikte gerek eğitimde uygulamadan uzak kalınması, gerekse stajların etkin şekilde yapılamamasından dolayı nitelikli ara eleman yetiştirme konusunda sıkıntılar yaşanıyor. Naylon staj diye bir algı var. Öğrenci, ya hiç staj yapmayıp sadece belge imzalatarak yaptı gösteriliyor, ya da staj süresi boyunca angarya sayılan işlere koşturularak stajdan edinmesi gereken tecrübelerden mahrum bırakılıyor. Eğer uygulamaya ve etkin staja gerekli önem verilirse teknik liselerimizin ara elaman ihtiyacını karşılayacak düzeye geleceklerine inanıyorum. Kullanılan cihazların da son teknolojiye uygun olması önemli bir şart…

Adana BTÜ'nün Türkiye'deki üniversiteler arasındaki konumu nedir?

Adana BTÜ, 2011 yılında kurulmasına rağmen, iki yıldır aktif bir üniversitedir. Şunu samimiyetle belirtmek isterim ki, geldiğimiz noktada, başardıklarımızla yaşıtımız olan birçok üniversiteden ileri konumdayız. Gelecekle ilgili gayet iddialı bir üniversiteyiz. 5 yıl içerisinde Türkiye’de ilk 10’a, dünyada 300 üniversite arasına girmeyi hedefliyoruz.

Kaç bölümde kaç öğretim üyesiyle eğitim veriyorsunuz? Bu konuda bir açığınız var mı?

Üniversitemiz, içinde bulunduğumuz eğitim-öğretim yılında Biyomühendislik, Maden ve Cevher Hazırlama Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Endüstri Mühendisliği, Gıda Mühendisliği, İnşaat Mühendisliği, Makine Mühendisliği, Malzeme Mühendisliği, Yönetim Bilişim Sistemleri, Uluslararası Ticaret ve Finansman ve Turizm İşletmeciliği bölümlerimizde eğitim verilmektedir. 2 Profesör, 6 Doçent ve 43 Yardımcı Doçentten oluşan ve her gün sayıca artan bir akademisyen kadromuz var. Bununla birlikte araştırma görevlisi, okutman ve uzman arkadaşlarımız var. Akademisyen kadromuz yurt dışı ihtisaslı ve sanayi deneyimli. Haliyle böyle olunca istediğimiz niteliklerdeki öğretim üyelerini bulmakta ve bulduklarımızı üniversitemize getirmekte zorluklar yaşıyoruz.

Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi olarak Adana'nın gelişimi için ne tür çalışmalarınız ya da faaliyetleriniz oldu/olacak?

Adana BTÜ olarak bizim bir sloganımız var. Her zaman “Yönümüz Adana” dedik. Bildiğiniz gibi üniversiteler barındırdıkları dinamik insan unsurları ve bilgi paylaşımlarıyla bulunduğu çevreyi doğrudan etkileyen kurumlardır. Bizler de bunun bilincinde olarak şehrimize yön veren dinamiklerle sık sık bir araya gelerek beyin fırtınası yapıyoruz. Açacağımız bölümleri ya da mesleki ve kişisel geliştirme kurslarını kentimizin ihtiyaçları doğrultusunda belirlemeye çalışıyoruz. Sürekli Eğitim Merkezimiz bünyesinde Adanamıza katkı sağlayacak çok önemli çalışmalara ve projelere imza attık. İŞKUR ve KOSGEB ile ortak protokoller yaparak iş garantili meslek edindirme kursları açtık. Bu kurslardan mezun olan birçok kursiyerimiz çeşitli sektörlerde istihdam edildi. Böylece sektörlerin nitelikli ara eleman ihtiyaçlarına cevap verirken işsizlik sorununun çözümüne de katkı sağladık. Bununla birlikte engelli vatandaşlarımızın topluma entegrasyonuna yönelik projelerimiz oldu. Şehrimizde bulunan yabancı uyruklu kişilere Türkçe Öğretim Merkezimizde dilimizi ve kültürümüzü öğrettik. Adanamızın yararına yönelik çalışmalarımız hep olacak. Laboratuvarlarımızın akreditasyonunun sağlanmasıyla birlikte bazı test ve tetkiklerde sanayicimizin kentimizin dışına olan bağımlılığını da bitirerek, bu test ve tetkikleri üniversitemizde yapıyoruz.    

 

DİĞER HABERLER