Röportaj: Murat Yıldırım
Adana'da yerel yönetimler anlamında
büyük bir uyum süreci gözleniyor. Bu sürecin Adana ekonomisine katkıları nasıl
olabilir?
Karar verici mercilerin uyumu kentimizdeki ekonomiyi
olumlu yönde etkileyecektir. Ortak istişareyle, ortak fikirlerle alınan
kararları takdir edersiniz ki yatırımcılar dahil herkes destekler. Kentin
sorunları, eksikleri, nelere ihtiyaç duyulduğu istişare içerisinde
belirlenerek, yatırımlar ve projeler bu analizler neticesinde yapılır. Böylece
kaynaklarımız da bu ölçüde harcanarak kaynak israfı önlenmiş olur. Kısacası,
uyumlu bir kent yönetimi, yerinde kararlar ve güçlü ekonomi için önem arz
etmektedir.
Adana Bilim
Teknoloji Üniversitesi olarak hedeflerinize ulaşabildiniz mi bundan sonraki
hedeflerinizde neler var?
Adana BTÜ olarak kuruluşumuzdan itibaren kısa ve uzun
vadeli hedefler belirledik. Yüzde yüz İngilizce eğitim, yeterli sayıda (20
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ve 5 yabancı uyruklu olmak üzere toplam 25)
öğrenci kontenjanı, şehirle iç içe bir üniversite olmak gibi hedeflerimizi
gerçekleştirdik. Eğitimde kalite güvencesi vermek adına kalitenin ve
akreditasyonun ilk adımı olan uluslararası ISO 9001:2008 belgesini
üniversitemize kazandırdık. Laboratuvarlarımızı akredite ediyoruz.
Uluslararasılaşma hedefimiz doğrultusunda ikili anlaşmalara ve ortak diploma
programlarına imza attık. İngiltere Leeds Beckett Üniversitesi ile ortak
diploma anlaşması yaparak İnşaat Mühendisliği ve Uluslararası Ticaret ve
Finansman Bölümlerinde okuyacak öğrencilerimize bir yıl İngiltere’de okuyarak
tüm dünyada geçerli çift diploma alma imkanını sağladık. Bu tür uluslararası
ortaklıklarımızı çeşitlendirerek arttırmak amacıyla çalışmalarımız devam
ediyor. Uzun vadeli önemli bir hedefimiz olan uygulamalı eğitim sisteminin
hayata geçirilmesi adına protokoller imzalıyoruz. Gerçek sanayi-üniversite
işbirliği hedefiyle kentimizin önde gelen sanayi kuruluşlarıyla sürekli
iletişim halindeyiz. Projelerin desteklenmesi ve patente dönüştürülmesi adına
sağlam bir Ar-ge altyapısı oluşturuyoruz. Aidiyet duygusunu geliştirmek adına
mezunları takip sistemi ve kariyer merkezi çalışmalarımız devam ediyor.
Kısacası hedeflerimizi başardıkça kendimize yeni hedefler koyarak yolumuza
devam ediyoruz. Mükemmelliğin bir sınırı yok, bizler de bunun bilincinden sürekli
iyileştirmeyi benimsiyoruz.
Adana'daki işsizlik sorununu
(Suriye'den gelen göçmenleri de düşünerek) nasıl yorumluyorsunuz, çözüm
önerileriniz nelerdir?
Adana, hem sanayi, hem de tarım olarak ciddi
potansiyele sahip bir kent. Dolayısıyla da yoğun göç alan bir şehir. İşsizlik,
ülkemizin en önemli problemlerinden biri. Adana BTÜ olarak açtığımız mesleki
kurslarla şehrimizin işsizlik sorununun çözümüne katkı sağlıyoruz. Bence bu
konuda herkes taşın altına elini koymalı. Potansiyeli olan genç bir nüfusa sahibiz.
Bu genç nüfusu eğitmek sorunun çözümündeki anahtar konu. Vasıfsız iş gücünü
vasıflı hale getirdiğimiz zaman sektörlerin kalifiye eleman sorunu çözülecek,
dolayısıyla yatırımlar artacak ve istihdam alanları genişleyecektir.
Türkiye'de çok sayıda üniversite
olmasına rağmen birçok mezun işsiz durumda. Üniversite enflasyonu mu yaşanıyor?
Mezun olan üniversiteli gençlerin istihdamı neden yapılamıyor?
Ülkemizde artan üniversite sayısına doğru orantılı
olarak mezun sayısı da artmaktadır. Ancak gerek kamu sektöründe gerekse özel
sektörde istihdam edilebilecek kontenjan sınırlı olduğundan bir “diplomalı
işsiz” topluluğu oluşmaktadır. Ülkemizde “yeni mezun” kavramı, eğitimde mesleki
uygulamaların eksikliğinden ötürü istihdamda sıcak bakılan bir kavram değildir.
Özellikle özel sektörde işverenler nitelikli, donanımlı, iş tecrübesi olan,
kısaca üretime direkt katkı sağlayabilecek bireyleri tercih etmekte, eleman
yetiştirmeye zaman ve para harcamak istememektedir. Burada önemli olan genel
niteliklerden ayrılıp, kendi grubunun içinde sivrilebilmektir. Bunun için de
öğrenciler her gün artan rekabet ortamının bilincinde olarak kendilerini en iyi
şekilde geliştirmeli, işveren tarafından tercih sebebi olacak farklar
yaratmalıdırlar. Biz, üniversite olarak hedeflediğimiz uygulamalı eğitim
sistemiyle öğrencilerimizi daha okul sıralarındayken sanayi ile tanıştırarak,
teorik bilgiyi sahada uygulama şansı tanımayı amaçlıyoruz. Yüzde yüz İngilizce,
yeterli sayıda öğrenci kontenjanı ve uygulamalı eğitim ile bahsettiğimiz fark
yaratacak özellikleri öğrencilerimize kazandırmayı, dolayısıyla iş arama
aşamasında kendilerine avantaj sağlamayı hedefliyoruz. Gençlerimizin tahsil
yaptıkları alanda sorunsuz istihdam edilmesi hepimizin arzusu ancak günümüz
şartları ve rekabet ortamı gerçeğine göre planlama yapmaları ve kendilerini
geliştirmeleri gerekmektedir.
Teknik liseler sizce işlevlerini
yerine getirebiliyor mu, ekonominin çok ihtiyaç duyduğu ara eleman sorununu
çözebilecek nitelikteler mi?
Nitelikli ara eleman eksikliği sektörlerin en önemli
sorunlarından biri. Tabi ki bunun birçok nedeni var. Teknik liseler geçmişten
günümüze üniversiteye giriş sürecinde negatif bir ayrımcılığa tabi tutuldukları
için rağbet görmedi ve amacının dışına çıktı. Bununla birlikte gerek eğitimde
uygulamadan uzak kalınması, gerekse stajların etkin şekilde yapılamamasından
dolayı nitelikli ara eleman yetiştirme konusunda sıkıntılar yaşanıyor. Naylon
staj diye bir algı var. Öğrenci, ya hiç staj yapmayıp sadece belge imzalatarak
yaptı gösteriliyor, ya da staj süresi boyunca angarya sayılan işlere
koşturularak stajdan edinmesi gereken tecrübelerden mahrum bırakılıyor. Eğer
uygulamaya ve etkin staja gerekli önem verilirse teknik liselerimizin ara
elaman ihtiyacını karşılayacak düzeye geleceklerine inanıyorum. Kullanılan
cihazların da son teknolojiye uygun olması önemli bir şart…
Adana BTÜ'nün Türkiye'deki
üniversiteler arasındaki konumu nedir?
Adana BTÜ, 2011 yılında kurulmasına rağmen, iki yıldır
aktif bir üniversitedir. Şunu samimiyetle belirtmek isterim ki, geldiğimiz
noktada, başardıklarımızla yaşıtımız olan birçok üniversiteden ileri
konumdayız. Gelecekle ilgili gayet iddialı bir üniversiteyiz. 5 yıl içerisinde
Türkiye’de ilk 10’a, dünyada 300 üniversite arasına girmeyi hedefliyoruz.
Kaç bölümde kaç öğretim üyesiyle
eğitim veriyorsunuz? Bu konuda bir açığınız var mı?
Üniversitemiz, içinde bulunduğumuz eğitim-öğretim
yılında Biyomühendislik, Maden ve Cevher Hazırlama Mühendisliği,
Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Endüstri Mühendisliği, Gıda Mühendisliği,
İnşaat Mühendisliği, Makine Mühendisliği, Malzeme Mühendisliği, Yönetim Bilişim
Sistemleri, Uluslararası Ticaret ve Finansman ve Turizm İşletmeciliği
bölümlerimizde eğitim verilmektedir. 2 Profesör, 6 Doçent ve 43 Yardımcı
Doçentten oluşan ve her gün sayıca artan bir akademisyen kadromuz var. Bununla
birlikte araştırma görevlisi, okutman ve uzman arkadaşlarımız var. Akademisyen
kadromuz yurt dışı ihtisaslı ve sanayi deneyimli. Haliyle böyle olunca
istediğimiz niteliklerdeki öğretim üyelerini bulmakta ve bulduklarımızı
üniversitemize getirmekte zorluklar yaşıyoruz.
Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi
olarak Adana'nın gelişimi için ne tür çalışmalarınız ya da faaliyetleriniz
oldu/olacak?
Adana BTÜ olarak bizim bir sloganımız var. Her zaman
“Yönümüz Adana” dedik. Bildiğiniz gibi üniversiteler barındırdıkları dinamik
insan unsurları ve bilgi paylaşımlarıyla bulunduğu çevreyi doğrudan etkileyen
kurumlardır. Bizler de bunun bilincinde olarak şehrimize yön veren dinamiklerle
sık sık bir araya gelerek beyin fırtınası yapıyoruz. Açacağımız bölümleri ya da
mesleki ve kişisel geliştirme kurslarını kentimizin ihtiyaçları doğrultusunda
belirlemeye çalışıyoruz. Sürekli Eğitim Merkezimiz bünyesinde Adanamıza katkı
sağlayacak çok önemli çalışmalara ve projelere imza attık. İŞKUR ve KOSGEB ile
ortak protokoller yaparak iş garantili meslek edindirme kursları açtık. Bu
kurslardan mezun olan birçok kursiyerimiz çeşitli sektörlerde istihdam edildi.
Böylece sektörlerin nitelikli ara eleman ihtiyaçlarına cevap verirken işsizlik
sorununun çözümüne de katkı sağladık. Bununla birlikte engelli
vatandaşlarımızın topluma entegrasyonuna yönelik projelerimiz oldu. Şehrimizde
bulunan yabancı uyruklu kişilere Türkçe Öğretim Merkezimizde dilimizi ve
kültürümüzü öğrettik. Adanamızın yararına yönelik çalışmalarımız hep olacak.
Laboratuvarlarımızın akreditasyonunun sağlanmasıyla birlikte bazı test ve
tetkiklerde sanayicimizin kentimizin dışına olan bağımlılığını da bitirerek, bu
test ve tetkikleri üniversitemizde yapıyoruz.