Tesis Yöneticileri Konfederasyonu Genel
Başkanı Yahya Sağır, AA muhabirine yaptığı değerlendirmede, "Temmuz
ayından geçerli olacak şekilde asgari ücrete gelen yüzde 34'lük artış, apartman
ve site aidatlarında da aynı oranda artışın olacağı anlamına gelmiyor. Her ne
kadar site ve apartman bütçelerinin büyük kısmını personel giderleri oluştursa
da enerji, bakım-onarım ve diğer giderler de bütçenin genelindeki artış oranını
belirliyor." dedi.
Bir ana gayrimenkulün veya toplu yapının
giderlerinin, yüzde 50-65'inin çalışan sayısı, yüzde 20-35'inin enerji
giderleri, yüzde 5-12'sinin teknik bakım-onarım ve sözleşmeli giderler, yüzde
3-25'inin de diğer giderler ile belirlendiğine ve bu giderlerin değişkenlik
gösterebileceğine işaret eden Sağır, şunları kaydetti:
"Giderler, maliklerin demografik
yapısına ve yönetimden beklentilerine, yapının büyükşehir, il veya kasabada
olmasına, hatta bulunduğu semte, hizmet çeşitliliğine, standartlara ve
yeterliliklere uyulmasına, kanun ve mevzuatlardaki gerekliliklerin yerine
getirilip getirilmemesine ve birçok başka etkene bağlı olarak değişir."
İşletme bütçelerinin bir yıllık
yapıldığına da dikkati çeken Sağır, "Biz bir haftadır bu konuda çalışma
yapıyoruz. 1000 lira olan aidata ortalama yüzde 20-25, 4 bin lira olan aidata
bile yüzde 20 zam ortaya çıkıyor. Aidata direkt yüzde 34 zam yansıtanlar fahiş
artış yapmış olur." diye konuştu.
"Toplantı yapılmalı"
Sağır, sitenin yönetim planında,
yönetimin genel kurul yapmadan dönem içinde ortak gider ve avans paylarını
belli oranda artırma yetkisinin yazılı olabileceğini belirterek, giderlerde
beklenenden fazla artış olması durumunda yönetime yetki verilmişse ve genel
kurul kararı kat maliklerine tebliğ edilmişse, işletme projesinin
artırılmasının mümkün olduğunu söyledi.
Sağır, "Site ve apartmanların
yönetim planlarında veya son yapılan kat malikleri genel kurul toplantılarında
yönetim kuruluna ek bütçe yapma yetkisi verilmiş ise ek bütçe yapma yetkisi
vardır. Genel kurulda yönetime ek avans toplanması yetkisi verilmemiş veya bu
tür bir yetki yönetim planında da yer almıyorsa, aidatın artırılması için ivedi
olarak olağanüstü toplantı yapılması gerekir." değerlendirmesinde bulundu.
- "Kat malikleri onaylamalı"
Ek bütçe yapma yetkisi olan yönetim
kurulunun da yeni işletme bütçesini tüm maliklere ve kullanıcılarına tebliğ
etmek zorunda olduğunu anımsatan Sağır, şu ifadeleri kullandı:
"7 gün içinde projeye itiraz
edilirse durum kat malikleri kurulunda incelenir ve proje hakkında karar
verilir, gerekirse yeni bir proje hazırlanır. İşletme projesi apartman
yönetimlerinin en önemli araçlarından biridir ve alacak talebinde bulunabilmek
için de kesinleşmiş ve kat maliklerince onaylanmış olması gerekmektedir.
Yöneticiler tarafından hazırlanan işletme projesinin iadeli taahhütlü olarak ya
da imza karşılığı tebliğ edilmesi, 7 günlük itiraz süresinin başlangıcı
açısından hem de alacak talebinde bulunabilmek adına önem arz ediyor. 7 gün
içinde itiraz edilmeyen işletme projeleri herkes için bağlayıcı hale geliyor.
Dışarıdan sözleşmeye dayalı sağlanan hizmetler ve asansör, hidrofor, jeneratör
ve havuz bakımı gibi gider kalemleri ile ilgili temmuzdan sonra geçerli olacak
işletme bütçeleriyle ocak-haziran dönemindeki işletme bütçelerindeki gider
rakamları karşılaştırılmalı."