TÜİK Adana Bölge Müdürlüğü tarafından
yapılan açıklamada, Kültür harcamaları 2019 yılında 2018 yılına göre yüzde 4,7
artarak 56 milyar 957 milyon 673 bin TL olduğu belirtildi.
Açıklamada, Kültürel Ekonomisi, 2019
sonuçları değerlendirildi. Kültür harcamalarının, gayri safi yurtiçi hasılaya
oranının 2019 yılında yüzde 1,3 olarak gerçekleştiği bildirildi.
Araştırma sonuçlarına göre; Toplam
kültür harcamaları içinde genel devlet harcamalarının payı yüzde 59,8, özel
harcamaların payı ise yüzde 40,2 olduğu; genel devlet harcamaları içindeki
kültür harcamalarının 2019 yılında 2018 yılına göre yüzde 2,5 azalarak 34
milyar 66 milyon 938 bin TL oldu.
Hanehalkı kültür harcamalarının 2019
yılında 2017 yılına göre yüzde 23,9 artarak 18 milyar 960 milyon 232 bin TL
olduğu bildirildi. Özel harcamalarının yüzde 97,6'sı hanehalkları, yüzde 2,4'ü
ise dernek ve vakıflar tarafından yapıldığı belirtildi.
Harcamaların yüzde 71,7'sinin merkezi
devlet bütçesinden, yüzde 28,3'ünün ise mahalli idareler bütçesinden
gerçekleştirildi.
Genel devlet harcamaları içinde kültürel
alanlara göre belli başlı harcamalara bakıldığında; mimarlık yüzde 28,5, kitap
ve yazılı basın yüzde 12,3, gösteri sanatları yüzde 10,3, görsel/işitsel ve
multimedya yüzde 9,7, kültürel miras yüzde 6,0, doğal mirasın yüzde 5,2 paya
sahip oldu.
Hanehalklarının 2019 yılında
gerçekleştirdiği toplam kültür harcamasının dağılımına bakıldığında; televizyon
ve ekipmanı masraflarının yüzde 21,9, kitapların yüzde 13,9, kırtasiye ve çizim
malzemelerinin yüzde 11,4, kablolu/özel TV yayın hizmetlerine ödenen ücretlerin
yüzde 10,8, veri işlem ekipmanlarının yüzde 10,4, sinema, tiyatro ve konserin
yüzde 6,2 paya sahip oldu.
TÜİK Adana Bölge Müdürlüğü tarafından
yapılan açıklamada, Kültürel mal ihracatının 2019 yılında 2018 yılına göre
yüzde 26,5 arttığı; artış oranının ana mal ihracatında yüzde 26,4 olurken,
ikincil mal ihracatında yüzde 29,7 olarak gerçekleşti.
Kültürel mal ihracatının toplam mal
ihracatı içindeki payı ise 2019 yılında yüzde 4,2 olduğu belirtildi. Kültürel
alanlara göre bakıldığında, en çok paya sahip olan el sanatlarının ihracat
toplamının 2019 yılında 33 milyar 105 milyon 162 bin TL olarak gerçekleştiği,
el sanatlarının toplam kültürel mal ihracatı içindeki payının ise yüzde 76,9
olduğu ifade edildi.
Kültürel mal ithalatının, 2019 yılında 2018
yılına göre yüzde 29,6 arttığı; ana mal ithalatının yüzde 61,4, ikincil mal
ithalatında yüzde 10,3 arttığı belirtildi. Kültürel mal ithalatının toplam mal
ithalatı içindeki payı ise 2019 yılında yüzde 2,5 olduğu bildirildi. Kültürel
alanlara göre bakıldığında, görsel ve işitsel medyanın ithalat toplamının 2019
yılında 11 milyar 637 milyon 934 bin TL olarak gerçekleştiği, görsel ve işitsel
medyanın toplam kültürel mal ithalatı içindeki payının ise yüzde 39,6 olduğu açıklandı.