TÜİK Adana Bölge Müdürlüğü tarafından
yapılan açıklamada, Kültür harcamaları 2019 yılında 2018 yılına göre yüzde 4,7
artarak 56 milyar 957 milyon 673 bin TL olduğu belirtildi.
Açıklamada, kültür harcamalarının, gayri
safi yurtiçi hasılaya oranının 2019 yılında yüzde 1,3 olarak gerçekleştiği
bildirildi.
Hanehalkı kültür harcamalarının 2019
yılında 2017 yılına göre yüzde23,9 artarak 18 milyar 960 milyon 232 bin TL
olduğu bildirildi. Özel harcamalarının yüzde 97,6'sı hanehalkları, yüzde 2,4'ü
ise dernek ve vakıflar tarafından yapıldığı belirtildi.
Harcamaların yüzde 71,7'sinin merkezi
devlet bütçesinden, yüzde28,3'ünün ise mahalli idareler bütçesinden
gerçekleştirildi.
Genel devlet harcamaları içinde kültürel
alanlara göre belli başlı harcamalara bakıldığında; mimarlık yüzde 28,5, kitap
ve yazılı basın yüzde 12,3, gösteri sanatları yüzde 10,3, görsel/işitsel ve
multimedya yüzde 9,7, kültürel miras yüzde6,0, doğal mirasın yüzde 5,2 paya
sahip oldu.
Hanehalklarının 2019 yılında
gerçekleştirdiği toplam kültür harcamasının dağılımına bakıldığında; televizyon
ve ekipmanı masraflarının yüzde 21,9, kitapların yüzde 13,9, kırtasiye ve çizim
malzemelerinin yüzde 11,4, kablolu/özel TV yayın hizmetlerine ödenen ücretlerin
yüzde10,8, veri işlem ekipmanlarının yüzde 10,4, sinema, tiyatro ve konserin yüzde
6,2 paya sahip olduğu ifade edildi. TÜİK
Adana Bölge Müdürlüğü tarafından yapılan açıklamada, Kültürel mal ihracatının 2019
yılında 2018 yılına göre yüzde 26,5 arttığı; artış oranının ana mal ihracatında
yüzde 26,4 olurken, ikincil mal ihracatında yüzde 29,7 olarak gerçekleşti.
Açıklamaya göre; Kültürel mal
ihracatının toplam mal ihracatı içindeki payı ise 2019 yılında yüzde 4,2 olduğu
belirtildi. Kültürel alanlara göre bakıldığında, en çok paya sahip olan el
sanatlarının ihracat toplamının 2019 yılında 33 milyar 105 milyon 162 bin TL
olarak gerçekleştiği, el sanatlarının toplam kültürel mal ihracatı içindeki
payının ise yüzde 76,9 oldu.
Kültürel mal ithalatının, 2019 yılında 2018
yılına göre yüzde29,6 arttığı; ana mal ithalatının yüzde 61,4, ikincil mal
ithalatında yüzde 10,3 arttığı belirtildi. Kültürel mal ithalatının toplam mal
ithalatı içindeki payı ise 2019 yılında yüzde 2,5 olduğu bildirildi. Kültürel
alanlara göre bakıldığında, görsel ve işitsel medyanın ithalat toplamının 2019
yılında 11 milyar 637 milyon 934 bin TL olarak gerçekleştiği, görsel ve işitsel
medyanın toplam kültürel mal ithalatı içindeki payının ise yüzde 39,6 olduğu açıklandı.