‘Ulaşım Paneli’ kent trafiğine dair önemli sonuçlar doğurdu

‘Ulaşım Paneli’ kent trafiğine dair önemli sonuçlar doğurdu

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Adana Şubesi, Adana’nın kanayan yarası ‘ulaşım’ konusunu masaya yatırdı. 

‘Ulaşım Paneli’ kent trafiğine dair önemli sonuçlar doğurdu

MİLLETVEKİLLERİ DE İZLEDİ

CHP Adana Milletvekilleri Zülfikar İnönü Tümer ve Aydın Uslupehlivan, Adana Büyükşehir Belediye Başkanvekili Ramazan Akyürek, Seyhan Belediye Başkanı Zeydan Karalar, Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Başkanı Nihat Sözütek, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Adana İl Koordinasyon Kurulu (İKK) Sekreteri Hasan Emir Kavi, TMMOB’ye bağlı oda başkanları, belediye meclis üyeleri, kamu kurum-kuruluş ile sivil toplum örgüt temsilcileri ve çok sayıda davetlinin izlediği panel İMO Adana Şube Başkanı Nazım Biçer’in konuşmasıyla başladı.

BİÇER: “RUHSUZ KENTLER OLUŞTU”

Panel moderatörü Nazım Biçer, şirketçi bir kentleşme modeliyle şehirlerin yaşam alanı olmaktan çıkarıldığını söyledi. Ruhsuz, yöresel kimliği olmayan çirkin binalar yığınına dönüştürülen kentlerin pazarlanacak bir meta, toplumsal yaşamın öznesi olan kent halkının ise bir nesne olarak görüldüğünü belirten Biçer, ülke çıkarı, toplumsal gelecek, dayanışma ve etik değerlerin terk edildiğini vurguladı. Söz konusu kentlerden biri olan Adana’da yıllardır sürdürülen plansızlık ve denetimsizlik, yanlış arazi kullanım politikaları, kaçak yapılaşma ve imar affı süreçleri sonucunda sağlıklı, güvenli ve yaşanabilir bir kent oluşturulamadığına işaret eden Biçer, “Adana’nın ulaşımdan, plansız yapılaşmaya, altyapı sorunlarından, çevre ve atık sorunlarına, gıda güvenliğine, enerjinin kullanımına, kent kimliğinin yok edilmesine, yoksulluğa, işsizliğe, iş kazalarına, sanat ve kültüre önem verilmemesine kadar birçok sorunu bulunmaktadır. Şirketçi kentleşme modeli bir an önce sona ermelidir” diye konuştu.

ÖNCÜ: “25 YILDA DEĞİŞEN BİR ŞEY YOK”

Panele konuşmacı olarak katılan Ulaşım Plancısı Erhan Öncü ise Adana’nın ulaşım sisteminin son 15 yılda daha da geriye gittiğini vurguladı. Adana’nın büyümesine rağmen ulaşımda hiçbir iyileştirmenin yapılmadığına işaret eden Öncü,
kentte sürdürülebilir ulaşım planları ve yaklaşımlarının hayata geçirilemediğini kaydetti. Adana’da 25 yıl geçmesine rağmen herhangi bir değişikliğin yaşanmadığını söyledi.

“KAHVE FALINA BAKAR GİBİ PLAN HAZIRLANIYOR”

Adana’da yaya, bisiklet ve toplu taşımaya öncelik verilmesinin önemine dikkati çeken Öncü, “Engelli, fiziksel gücü olmayanlar, çocuklar ve yaşlılar için yapılması  beklenen  düzenlemelerin tersi gerçekleşmiş. Tüm bu gruplar ulaşımda neredeyse hiç düşünülmemiş. Bu nedenlerle Adana’da acil bir düzenleme, değişim ve denetim faaliyetinin içine girilmesi gerekiyor.  Adana’da Ulaşım Ana Planı’ndan önce Acil Eylem Planı hazırlanıp uygulanmalı. Ulaşım Ana Planı’nın (UAP) hiç bir önceliği yok. UAP yapılsa bile nasıl olsa bu koşullarda uygulanmayacaktır. Bütün bunlar katılımcı planlamayla yapılmalı. Ancak katılımcı planlamadaki riskler de göz ardı edilmemelidir” diye konuştu. Adana’da kent merkezine gidildikçe yolların daraldığını gözlemlediğini belirten Öncü, “Tam tersine yollar kent merkezinden çevre mahallelere doğru yayıldıkça daralmalı. Kent merkezine olabildiğince az araç girmeli. Merkeze gidiş yönünde şerit yapmak ya da yan yol açmak geçici çözümdür. Türkiye’de özgün bir Ulaşım Ana Planı Yasası olmadığı için herkes kahve falına bakar gibi Ulaşım Ana Planı hazırlıyor” diye konuştu.

Adana'daki hafif raylı sisteminin çok atıl ve verimsiz kullanıldığının altını çizen Erhan Öncü, günde 18 bin yolcu kapasitesi olan raylı sistem ile 3 bin kişinin taşındığını ifade etti.  Türkiye'nin başka şehirlerinde de benzeri şekilde kilometresi yüz milyon dolara yapılan metroların otobüs kapasitesiyle kullanıldığını söyleyen Öncü, metro veya hafif raylı sistemler yapılırken çok iyi düşünülmesi gerektiğini vurguladı. Ülke genelinde raylı sistemlerin hesapsız artması nedeniyle Devlet Planlama Teşkilatı’nın birtakım sınırlamalar getirdiğini dile getiren Öncü, metro yapmak için açıldığı yıl en az 15 bin, hafif raylı sistem için de ilk yıl en az 10 bin yolcu kapasitesine ulaşılmasının öngörüldüğünü belirtti.

ACAR: “ADANA’DA YOL EKSİĞİ YOK,  PLANLAMA SORUNU VAR”

İnşaat Yüksek Mühendisi, Şehir Yüksek Plancısı Dr. İsmail Hakkı Acar da Adana’da bağlantılar dışında yol eksiği bulunmadığını kullanım ve planlama sorunu yaşandığını ifade etti. Trafiği sürekli yapılan inşaatların değil iktisadi yöntemlerin çözebileceğini vurgulayan Acar, “Daha çok köprü ve yol yapmak yerine taşıtları ve insan yoğunluğunu yönetebilmek esastır. Adana’da tüm araçlar saldım çayıra mevlam kayıra yöntemiyle ilerliyor. Ulaşım Ana Planları imar planları ile eşgüdüm içinde hazırlanmıyor” diye konuştu.

Belediye başkanlarının tüm planlamalarını daha uzun süre başkanlık yapmak üzerine kurguladığını savunan Acar, “Başkanlar, kendilerinin adını taşıyan anıtsal eserler bırakmak istiyor. Çoğu ulaşım projesinde trafik mühendisliği hizmeti göz önüne alınmıyor. Yerleşim alanlarında yaşayan halkı arka plana iten, taşıtları öne çıkaran projeler gerçekleştirilmeye çalışılıyor” dedi.
Kısıtlı yol ağlarının erişilebilirlik yönünde doğru kullanılmasının önemine işaret eden Acar, ulaşımda insan hareketliliği yönünün öne çıkması gerektiğini söyledi. Adana’nın yaygın bisiklet ağına müsait bir kent olduğunu ifade eden Acar, toplu taşıma araçlarının da çözüme katkı sunabileceğini vurguladı.

ŞAHİN: “SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞTIRMA MODELİ BENİMSENMELİ”

Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilim Dalı Başkanı Doç. Dr. İsmail Şahin ise sürdürülebilir ulaştırma çözümlerinin bileşenleri üzerine sunum yaptı. Bugünün ulaşım gereksinimlerini karşılamak için bulunan çözümlerin, yarınki kuşakların karşısına yeni sorunlar biçiminde çıkmaması için 'sürdürülebilir modelin benimsenmesi' gerektiğini dile getiren Şahin, bu modelin ulaştırma sorunlarını tanımlamak ve çözüm önerileri geliştirmek için ortaya atıldığına işaret etti. Sürdürülebilir ulaştırma çözümlerinin ekonomik gelişme, sosyal adalet ve çevresel koruma gibi  üç sacayağı üzerine oturduğunu vurgulayan Şahin, geliştirilen proje seçeneklerinde bu özelliklerden en az birinin yetersiz ya da eksik olması halinde projenin güdük ve gereksinimleri karşılamakta yetersiz kalacağından bahsetti. Bisiklet ve yaya türlerine öncelik veren iyi planlanmış toplu taşıma türlerini gerçekleştiren, kent merkezlerine otomobil ile yolculuk yapmayı caydıran önlemlerin alındığını hatırlatan Şahin, buna örnek olarak buralarda otopark inşa etmekten kaçınan yaklaşımların, sürdürülebilir ulaştırma çözümleri arasında sayıldığını vurguladı.

KARALAR: “DÜZENLİ TRAFİK DÜZENLİ KENTLERLE OLUR”

Toplantıda konuşan Seyhan Belediye Başkanı Zeydan Karalar da, düzenli trafiğin düzenli kentlerle mümkün olacağını belirtti. Türkiye’nin imar, trafik, ulaşım ve işsizlik başta olmak üzere en sorunlu ilçesinin Seyhan olduğunu ifade eden Karalar, “Yönetim olarak, Seyhan’da yüksek bina yapımında yol ve ulaşım yerlerini de düşünerek hareket ediyoruz. Seyhan’ı modern, güvenlikli ve turizm kenti yapma yolunda yoğun uğraş veriyoruz” dedi.
Ulaşım Paneli, katılımcılardan gelen soruların yanıtlanmasıyla son buldu.

 

DİĞER HABERLER

Borsa güne yükselişle başladı
Borsa güne yükselişle başladı
11 Aralık 2024 Çarşamba
2025 memur zammı enflasyon farkı
2025 memur zammı enflasyon farkı
9 Aralık 2024 Pazartesi
Borsa güne yükselişle başladı
Borsa güne yükselişle başladı
4 Aralık 2024 Çarşamba
Borsa haftaya düşüşle başladı
Borsa haftaya düşüşle başladı
2 Aralık 2024 Pazartesi
Borsa güne yükselişle başladı
Borsa güne yükselişle başladı
27 Kasım 2024 Çarşamba