Çukurova TEKNOKENT Başkanı da olan Prof. Dr. Kadir Aydın,
uzun süredir Türkiye'nin gündeminde olan yerli otomobil üretimini
değerlendirdi. Türkiye'nin yıllık 1 milyonun üzerinde araç üretimiyle,
Avrupa'nın en önemli üslerinden biri haline geldiğini anlatan Prof. Dr. Aydın,
hükümetin sağlayacağı teşviklerle, yatırımcıların yerli araç üretimi işine
soyunması gerektiğini belirtti. Otomobil sektöründe, otomobil üretiminin
sektörün lokomotifi olduğunu anlatan Prof. Dr. Aydın, "Yurt dışından çok
fazla miktarda otomobil ithal ediyoruz. Buna karşı yerli otomobil üretilmesi
durumunda Türkiye'nin dış ticaret açığı da önemli oranda kapanacaktır. Bugün
bir otomobil üretimi düşündüğümüz zaman en küçük fabrika bile yılda 100 bin
otomobil üretebiliyor. Yerli üretim sırasında her bir otomobil için tek bir
parçanın yerel kaynaklardan kullanılması demek yan sanayicinin kazanmasıdır. Şu
anda Türkiye'de yerli otobüs üretimi yapılıyor. Ancak yıllık üretimi 300-500
otobüs civarında. Seri üretimi olmadığı için yan sanayiye çok fazla bir katkı
yok. Hem otomobil hem de otobüs üretiminde seri üretim şart" dedi.
YENİ MARKA YERİNE YERLİLEŞMİŞ OTOMOBİL
Yerli bir marka yaratmanın, bir devlet politikası olduğunu
savunan Prof. Dr. Aydın, bunun için çok para harcanması gerektiğini anlattı.
Markanın bir değerinin olduğunu kaydeden Prof. Dr. Aydın, şöyle konuştu:
"Sadece yerli bir marka yaratmanın maliyeti 10 milyar
doların üzerinde. Çünkü 70 ülkede yedek parça ve satış servis ağı kurmanız
gerekmektedir. Bana göre, yerli bir marka yaratmaya çalışmaktan ziyade sadece
Türkiye'de üretilen ve kullanılan yerlileştirilmiş bir otomobil üretmek çok
daha yararlı olur. Marka için harcanması muhtemel 10 milyar dolara, Türkiye'de
yıllık 1 milyonun üzerinde otomobil üretimi yapılacak bir fabrika
yapabilirsiniz. Türkiye, otomobil üretmekte geç kaldı. Bu işe Güney Kore ile
aynı zamanda girdik. Onların çok sayıda firması ortaya çıktı. Halbuki
Türkiye'nin yan sanayicisi çok başarılı. Uçak, lokomotif, otomobile kadar
üreticimiz var. Yeterli teknoloji var. Türkiye'de üretilen araçların yüzde 75'i
yerli teknolojiyle üretiliyor. Bu konuda yeterli olacağını düşünüyorum.
Türkiye'nin kendine özgü bir otomobil markası yaratması veya üretmesi çok
sayıda insana iş olanağı da sağlayacak. Bunun yanında çok sayıda yan sanayi
üreticisi firmalarının doğmasına imkan verecek. Dolayısıyla ülkemize ekonomik
ve prestij olarak getirileri olacak.-DHA- - Akif ÖZDEMİR