“Asansörlerin düşmesi oldukça zor bir ihtimaldir”
MEHMET AKİF ORTAÇ - Yaklaşık 8 yıldır Yankı Asansör firmasında Makine Mühendisi olarak çalıştığını belirten Güzelyürür, “Son dönemlerde asansörlerin kayması ve düşmesine dair bir takım haberlerle karşılaşıyoruz. Normalde asansörlerini düşmesi çok zor bir ihtimaldir. Asansörlerdeki güvenlik tertibatları oldukça yüksektir ve birden fazladır. Örneğin regülatör halatı var; bu halatın görevi asansör aşırı hızlandığı zaman frenleri tetikleyen ve durmasını sağlayan bir tertibattır. Bu tertibatın devreye girmediğini düşünelim bu durumda asansörlerin kuyu diplerinde bulunan tamponlar var; bu tamponlar asansörün hızını azalmaya yarayan malzemelerdir. Bununla beraber yeni asansörlerde A3 dediğimiz bir fren sistemi var; bu sistem asansör 120 cm hareket ettiği anda devreye girer ve asansörün elektriğini keser. Bu sistem 2012 yılında gelişti ve uygulamaya koyuldu. Eski tip asansörlerde bu yok maalesef.” dedi.
“Düzenli bakım hayati önem taşıyor”
Asansör bakımının hayati önem taşıdığını söyleyen Güzelyürür, ”İnsanlar asansör bakımı denildiğinde sadece temizlik şeklinde zannediyorlar. Asansör motorunun yağlanması, rayların yağlanması, kuyu dibinin temizlenmesi diye görülüyor. Aslında bakım bundan ibaret değildir. Sağlıklı bir asansörün her ay bakımlarının yapılması gerekiyor. Özellikle montaj firmalarında belgeleri tam ve kalifiyeli elemanları olan yerlerden yapılması daha sağlıklı olacaktır. Yılda bir de A tipi muayene kuruluşu tarafından denetlenmesi gerekiyor. Bu muayene kuruluşu eğer olumsuz bir durumla karşılaşırsa montaj firmasıyla iletişime geçiyor. Böylece karşılaşılabilecek muhtemel kazaların önüne geçilmiş oluyor. Düzenli bakımlar hayati önem taşıyor.” diye konuştu.
Bakım föylerinin bina yönetimince muhafaza edilmesine değinen Güzelyürür, “Bakım föyleri bina yöneticilerine verilir. Bina yöneticileri bu föyleri mutlaka imzalamaları gerekir. Böylece bakımların düzgün yapılıp yapılmadığını da bu şeklide kontrol etmiş olurlar.” şeklinde konuştu.
“Kazaların çoğu uyarılara dikkat edilmediğinden kaynaklanıyor”
Son olarak asansör kullanımı ile ilgili önemli tavsiyelerde bulunan Ahmet Güzelyürür şunları dile getirdi:
“Asansörlerini belgeleri tam olan firmalarda bakımlarını yaptırsınlar, bakım yapıldıktan sonra bakım föyü alınıp takibi muhakkak yapılsın. Yılda bir A tipi muayene kuruluşa bir denetim yaptırsınlar bu denetim sonucunda kırmızı, mavi ve yeşil etiketler veriliyor. Yeşil etiket içlerinde en iyisi hiçbir sorun yok demektir. Mavi etiket, hafif kusurlu demektir. Fakat bir yıl kullanılmasında bir problem yok demektir. Kırmızı etiket ise, çok kusurlu demektir. Kırmızı etiketli olan asansörler zaten kapatılıyor, binilmesi sakıncalı olduğu için. Kusuru giderildikten sonra aktif hale getiriliyor. Bununla beraber asansör içindeki uyarı levhaları dikkate alınması gerekiyor. Asansör kapasitesi 5 kişilik daha fazla kişi binmeye çalışıyor. Aşırı yükten dolayı siz yukarı gitmek isterken asansör aşağıya kayabilir. Kazaların çoğunluğu uyarılara dikkat edilmediğinden kaynaklanıyor.”
Etiketler:
asansör kaza KYK