Özellikle sosyal medyada siyasal içerik paylaşımında
ciddi bir artış beklediğini ifade eden Prof. Dr. Süleyman İrvan, “Türkiye’ye 10
bin civarında haber sitesi olduğunu tahmin ediyorum. Bu sayı bu seçim sürecinde
daha da artacaktır.” diye konuştu. Sağlıklı bir seçim sürecinde çok sesli
medyanın önemini vurgulayan İrvan, yurttaşlar olarak medyadan beklentilerin
siyasal gelişmeler, partilerin ve adayların projeleri ve vaatleri konusunda tam
ve doğru bilgilendirmesi, objektif habercilik yapması olduğunu söyledi.
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölüm
Başkanı Prof. Dr. Süleyman İrvan, seçim sürecinde medyadaki hareketlilik ve çok
sesliliğin önemine ilişkin değerlendirmede bulundu.
Eskiden seçim dönemlerinde daha çok basılı gazetenin
yayına başladığını belirten Prof. Dr. Süleyman İrvan, “Bunların büyük kısmı
seçim sürecinde yayımlanacak siyasal ilan ve reklamlardan pay kapmak için
olurdu ve bunların yine çoğu seçimden sonra sessiz sedasız kapanır giderdi.”
dedi.
Günümüzde daha çok internet üzerinden haber sitelerinin ve
Youtube kanallarında bir patlama yaşanabileceğini kaydeden Prof. Dr. Süleyman
İrvan, yayın hayatına başlayan Sözcü Tv’ye ilişkin de değerlendirmelerde
bulundu. İrvan, “Günümüzde belki sadece yerel medyada bu türden gazeteler yayın
hayatına başlıyor olabilir ama ulusal düzeyde olacağını sanmıyorum. Sözcü TV
örneği bence farklı bir örnek. Bildiğim kadarıyla Sözcü grubu bir televizyon
kurma için birkaç yıldır uğraş veriyordu. Bu seçim sürecinde asıl olarak
internet üzerinden yayın hayatına başlayacak haber siteleri ile Youtube
üzerinden Youtube kanallarında bir patlama yaşanacaktır. Özellikle sosyal
medyada siyasal içerik paylaşımında ciddi bir artış bekliyorum. Türkiye’ye 10
bin civarında haber sitesi olduğunu tahmin ediyorum. Bu sayı bu seçim sürecinde
daha da artacaktır.” diye konuştu.
Geleneksel medyanın en önemli avantajının bütün
sıkıntılarına rağmen hala güvenilir haber kaynakları olarak kabul edildiğini
ifade eden Prof. Dr. Süleyman İrvan, “Günümüz siyasal kampanyalarında liderler
ve partiler sosyal medya hesapları üzerinden seçmenlere doğrudan
ulaşabiliyorlar ancak yine de özellikle geleneksel medyanın seçmen davranışları
üzerindeki etkisini küçümsememek gerekir. Geleneksel medyanın en önemli
avantajı bütün sıkıntılarına rağmen hala güvenilir haber kaynakları olarak
kabul edilmeleridir. Örneğin Oxford Üniversitesi ve Reuters Enstitüsü’nün
ortaklaşa hazırladığı 2022
Dijital
Haber Raporu’na göre, en güvenilen haber kaynaklarının başında Fox Haber,
Sözcü, Cumhuriyet, NTV, CNN Türk ve Haber Türk gibi geleneksel medya
kuruluşları yer alıyor.” diye konuştu.
Dolayısıyla siyasal kampanyalarda geleneksel medyada
haber olmanın hala çok önemli olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Süleyman İrvan, “Bu
medya kuruluşlarının en büyük avantajı, siyasal parti ve liderlerin mesajlarını
seçmenlere daha kolay yoldan ulaştırma olanağı sunmalarıdır. Ayrıca, geleneksel
medya kuruluşlarının bir özelliği de farklı siyasal eğilimlere sahip seçmenler
tarafından takip ediliyor olmalarıdır. Bu nedenlerle geleneksel medya ihmal
edilemeyecek derecede öneme sahiptir.” dedi.
Seçim sürecinde medyanın etkili ve nitelikli kullanımı
konusunda da değerlendirmede bulunan Prof. Dr. Süleyman İrvan, “Her ne kadar
Türk medyası büyük oranda kutuplaşmış bir yapı sunuyorsa ve parti paralelliği
yüksekse de yurttaşlar olarak medyadan beklentimiz bizleri siyasal gelişmeler,
partilerin ve adayların projeleri ve vaatleri konusunda tam ve doğru
bilgilendirmesi objektif habercilik yapmasıdır. Ancak böyle yaptığında sağlıklı
bir demokrasinin yerleşmesine katkıda bulunur. Hangi taraftan olursa olsun
partizan/militan habercilik gerçeklerin görmezden gelinmesiyle sonuçlanıyor.
Gazeteciler ve medya kuruluşları elbette taraf olabilirler ancak bu taraf olma
durumu gerçeklerin bozulması anlamında dezenformasyon yapmakla
sonuçlanmamalıdır. Biz yurttaşlar olarak da medyayı kamu yararı çerçevesinde
bir habercilik yapmaya zorlamalıyız. Kasıtlı biçimde çarpıtılmış haberleri
deşifre etmeli, medya içeriklerini eleştirel bir süzgeçten geçirebilmeliyiz.
Medyanın nitelikli kullanımından benim anladığım budur.” diye konuştu.
Sağlıklı bir seçim dönemi geçirilmesinde çok sesli medya
dünyasının önemine işaret eden Prof. Dr. Süleyman İrvan, “Türkiye gibi çok
partili/çok parçalı siyasal sistemlerde büyük partiler özellikle geleneksel
medyadan yararlanma noktasında daha avantajlıdır. Yüksek Seçim Kurulu
tarafından 11 Mart’ta yapılan açıklamaya göre, 14 Mayıs 2023 tarihinde
yapılacak olan genel seçimlere katılma yeterliliğine sahip olan tam 36 siyasal
parti bulunmaktadır. Peki adını ve sanını duymadığımız küçük partiler seslerini
nasıl duyuracak? İşte bu noktada çok sesli medya devreye giriyor.” dedi.
Özellikle internet medyası ve sosyal medyanın iyi bir
kampanya yürüten her partinin, adayın sesini duyurmasına aracılık edeceğini
belirten Prof. Dr. Süleyman İrvan, “Bu seçimlerde elbette sosyal medya da çok
etkili olacaktır. Parti ve adaylar kadar yurttaşların da sosyal medyayı etkin
ve verimli kullanması, manipülatif içeriklerden uzak durulması, dezenformasyon
olarak nitelenen çarpıtılmış içeriklerin dolaşıma sokulmaması, sokulanların
hızla ayıklanması, bağımsız ve tarafsız doğrulama platformlarının daha etkin
biçimde süreci takip etmeleri demokrasimizin geleceği açısından son derece
önemlidir.” dedi.