Uraloğlu, yaptığı açıklamada, Karayolları Genel
Müdürlüğünün yerli ve milli kaynaklarla geliştirdiği Görüntü Tabanlı Bilgi
Yönetim Sistemi'nin görevini başarıyla sürdürmeye devam ettiğini bildirdi.
Kahramanmaraş merkezli 11 ili etkileyen depremler sonrası
hasar alan yolların, sistem sayesinde hızlı şekilde tespit edilerek
onarıldığına işaret eden Uraloğlu, "Yerli ve milli imkanlarla
geliştirdiğimiz sistem sayesinde, depremden hemen sonra tüm kara yollarımızın
hasar gören kısımlarını onararak açık hale getirdik. Özellikle deprem
bölgesindeki tüneller ve ana güzergahlar, bu sistemle çekimleri yapılarak
kontrol edildi." bilgisini verdi.
Uraloğlu, depremden etkilenen şehirlerde yapılan
çalışmaların izlenmesi ve kayıt altına alınması için 8 bin kilometrelik yol
ağının görüntü çekimlerinin bitirildiğini aktardı.
Sistemle tüm yolların "tarihsel değişim
analizi"nin yapıldığına işaret eden Uraloğlu, "Yapılan bu
çalışmalarla aynı zamanda bölgesel anlamda sahadaki zemin kaymalarının da
noktasal olarak ölçümlerini gerçekleştiriyoruz. Deprem sonrasında tünellerde
bir değişim olup olmadığını gözlemlemek için yeniden çekimler yapılarak
incelemelerde bulunuyoruz." ifadelerini kullandı.
Görüntü Tabanlı Bilgi Yönetim Sistemi Projesi'ne 2018
yılında başladıklarını belirten Uraloğlu, şunları kaydetti:
"2 yıl içerisinde 95 bin kilometrelik çekim ağında,
Karayolları Genel Müdürlüğü'müzün sorumlu olduğu yolların tamamında saniyede 1
milyon 600 bin nokta bulutu ve 5 metrede bir panoramik görüntü çektik. Yerli ve
milli imkanlarla geliştirdiğimiz mobil haritalama sistemimiz, alanında
Avrupa'nın en büyük projesi olarak dikkat çekiyor. Her yıl değişen yolların
verileri toplanarak sisteme atılıyor. Elde edilen verilerden kaplama, oto
korkuluk, trafik levhası gibi 33 farklı yol envanter verisi oluşturuluyor.
Sistem sayesinde 4 milyonun üzerinde veri üretimi yapılıyor. Tüm yolların
ölçülebilir hassas koordinatlı 3 boyutlu lidar modeli ve panoramik görüntüleri
sisteme aktarılıyor."
Yapay zekayla veri üretiliyor
Uraloğlu, Genel Müdürlüğün en önemli projelerinden olan
sistemin, yapay zeka ile veri üretimi de gerçekleştirdiğini ifade ederek, şu
değerlendirmede bulundu:
"Bu sistem sayesinde ölçümler alınarak hem çeşitli
raporlar üretebiliyoruz hem de analiz yapabiliyoruz. 2022 yılından itibaren iş
süreçlerinin takip edildiği 'Bakım-Onarım Modülü'nü de bu sisteme entegre
ettik. Mobil ve web tabanlı bu proje ile artık köprü, menfez, oto korkuluk ve
tel çitlerin bakım-onarımlarının harita tabanlı sistemle yapılmasını
sağlıyoruz. 1,3 petabayt verinin depolanarak yönetildiği bu sistemimiz açık
kaynak ile geliştirilerek lisans maliyeti olmadan Genel Müdürlüğün tüm
birimlerine hizmet veriyor."