GAZETTE – Özellikle 60 ve 70’li yılların bir numaralı içeceği gazozu, son yıllarda Adanalı üreticilerin de başı çektiği yerel markalar tekrar canlandırmaya çalışıyor. Adana Gazozcular, Meşrubatçılar ve Büfeciler Esnaf Odası Başkanı Cemal Sakın, “İçeriği bilinmeyen formüller, glikoz şurubu, renklendirici iddiaları gündemden düşmeyen kola ve benzeri gazlı içeceklere inat, su ve şekerden oluşan basit formülü ile gazoz, raflarda yeniden kendine yer arıyor. IPSOS verilerine göre, 2015'te 110 milyon lira harcamanın yapıldığı 116 milyon litrelik gazoz pazarından bahsediliyordu. Bugün bu rakam 300 milyon litreyi aşmış durumda” dedi. Gazoza olan talep artışı sonrasında dev markaların agresif politikasından bahseden Sakın, "Koladan kaçış başladı. Vatandaş yerel ürünlere yöneldikçe onların taktiği çoğu zaman küçükleri ezmek şeklinde oluyor. Piyasada fiyatı büyük şirketler belirliyor. Özellikle ihracat için sıkıntılı bir durum. Şu an Adana’da iki geleneksel gazoz firması var. Onlar da kendi yağlarında kavruluyorlar şu an ancak rekabet güçleri günden güne artıyor" bilgisini verdi.
KAYIT DIŞI ÇALIŞANLAR EKMEĞİMİZİ ÇALIYOR
Cemal Sakın ayrıca, AVM tabir edilen büyük alışveriş merkezlerinin çok geç saatte kapanmasının, küçük esnafı iflasa sürüklediğini söyledi. Bunun yanı sıra kayıtdışı çalışanlar yüzünden sektörün zor durumda olduğunu ifade eden Sakın, “Vergisini ödeyip yanında çalıştırdığı işçinin sigortasını yatıran dürüst esnaf, devlete tek turuş ödemeden, bütün kazancı olduğu gibi cebine indirenle rekabet edemiyor. Açma ruhsatı, vergi levhası ve oda kaydı olmayan kaçak işyeri sayısı günden güne artıyor. Şu an 220 üyemiz var. Fakat Adana’da ki büfe sayısına bakacak olursak 800’ü aşkın durumda” dedi.