Bu çalışmaların HAVELSAN ile birleşmeye giden yolu
oluşturduğunu ifade eden Düzgün, HAVELSAN'ın şirkete ortak olmasının
sağlayacağı katkıya ilişkin şu değerlendirmelerde bulundu:
"Sürdürülebilirlik, devamlılık ve devlet tarafından
desteklenen bir firmanın olması yurt dışı pazarında Asisguard'ın oluşturduğu
imajı daha yukarı çekecek. HAVELSAN'dan önce de yurt dışı pazarında rollerimiz
ve satışlarımız vardı. 2022'de yüzde 60 ciromuz yurt dışından geliyordu.
HAVELSAN karşı taraftaki güvenirlik, devamlılık sorgusunda bizi bir adım daha öne
geçirecek. Afrika'da, Pasifik Asya'da etkin olduğumuz ülkeler var. HAVELSAN'ın
geçmiş yıllardan ve büyüklüğünden kaynaklanan etkin olduğu pazarlar var. Hem
onların ürünlerine farklı pazar alanları açılacak, hem de bizim ürünlerimiz
onlarla beraber farklı pazarlara gelecek diye düşünüyoruz."
Nijerya'ya yeni ihracat
İhracat faaliyetlerine ilişkin de bilgi veren Düzgün, son
olarak, 2 yıllık bir çabanın sonunda, daha önce silahlı dron sistemi SONGAR'ı
sattıkları Nijerya ile bir sınır güvenlik çözümü ihracatı için sözleşme
imzaladıklarını bildirdi.
Bu ihracat için Türk savunma sanayisindeki 3 büyük firma
ile işbirliği yaptıklarına dikkati çeken Düzgün, şöyle devam etti:
"Bir dron değil, sistemlerin sistemi önerisi yaptık.
Çünkü sınır güvenliği veya yol güvenliği içinde sadece dronla, kameralarla
önlem alamıyorsunuz. Görmeniz, komuta kontrol merkezinde karar vermeniz ve
sonunda da tedbir almanız lazım. Tüm ürün yelpazemiz aslında bu ihtiyacı
karşılamıyordu. Bunun üzerine Nurol Makina, STM, HAVELSAN'la hareket ettik.
HAVELSAN'ın BAHA'sı, STM'nin gözetleme dronu, Nurol'un zırhlı araçlarıyla bir
kombinasyon ve sistem çözümünü Nijerya'da anlattık. Ülke içinde bu büyük
firmalar bize izin vermeselerdi anlatamayacaktık. Bunun sonunda kısa süre önce
Nijerya Savunma Bakanlığıyla sözleşmeyi imzaladık. Bizim gibi 100 kişilik bir
şirket için kişi başı ihracat rekoru taşıyan bir rakam 36,5 milyon dolar.
Şirketten devlete yapılmış bir anlaşma. Şirketin Afrika'da kalıcılığına ve
bunlara benzer ürünlerin talebine yol açacak. Bunun etkilerini 2-3 hafta içinde
gördük. Farklı Afrika ülkelerine yönelik örnek projeler hazırlıyoruz. Bu
şirketin, bana sorarsanız, en azından 10 yıl Afrika'da bu ivmeyle gitmesini
sağlayacağını düşünüyorum."
SONGAR ürün ailesi geliyor
İhracat yapmanın saha deneyimi ve farklı coğrafyalarda
ürünleri geliştirme şansı anlamına geldiğini vurgulayan Düzgün, "Ankara'da
yaptığınız bir ürünün Nijerya'da, Pasifik Asya'da, Özbekistan'da, Azerbaycan'da
uçması aynı değil. Çok tecrübeli bir ekip oluşturduk bu konuda. Belki 3 ay
orada kaldık, belki 1,5 ay eve dönmedi arkadaşlarım. Bu sayede SONGAR'ın
gelişim evresini tamamlamaya ve müşteriden gelen isterleri eklemeye
başladık." dedi.
Otomatik tüfeğin ardından SONGAR'a farklı faydalı yükler
eklediklerini, gece görüş ve elektronik harbe karşı tedbir kabiliyeti
kazandırdıklarını anlatan Düzgün, batarya konusundaki gelişmelerle uçuş
süresini 2 katına çıkardıklarını ifade etti.
Daha önce tek bir dron ile çözümler geliştirme üzerinde
durduklarını, ancak güncel gelişmeler doğrultusunda bir SONGAR ailesini
gündemlerine aldıklarını dile getiren Düzgün, "Artık daha farklı amaçlar
için birkaç aile dronuna doğru ilerliyoruz. Tek amacımız da sınıfında
Türkiye'de üretilmemesi. Türkiye'de tekrar üretmek istemiyoruz bazı şeyleri.
Üretilmemiş, pazarda boşluk olan alanlarda devam etmek istiyoruz." diye
konuştu.
"Her yer bir daha bu ürünü alıyor"
Kullanıcıların ürünlerle ilgili tekrar sipariş vermesinin
çok önemli olduğunu belirten Düzgün, "İlk satış, bağlantılarınızla oluyor,
ikinci satış ise ürünün satışı. Satış yaptığımız her yere ikinci satışı yaptık.
Bunun etkisiyle de 3-4 ülkeyle de çok ciddi görüşmelerimiz var. Ülkeler oldukça
bazen söylüyoruz, bazen söylemiyoruz ama şunu söylemekle gurur duyuyorum,
sattığım her yer bir daha bu ürünü alıyor." ifadelerini kullandı.
SONGAR'ın bundan sonraki yol haritası ve kazanacağı
yeteneklere ilişkin soru üzerine Barış Düzgün, şunları kaydetti:
"Taşıyabileceği her mühimmatı entegre etme derdimiz
var. Bu konularda da büyük şirketlerle görüşmelerimiz sürüyor. SONGAR'a entegre
edelim, yurt dışına satalım. Yol haritamızda 3 büyük şirketle eklemek
istediğimiz ürünlerimiz var. Birisiyle yakın zamanda işbirliği anlaşması
yapacağız. Diğeriyle saha çalışmalarına gidiyoruz. Amacımız farklı faydalı
yükler eklemek. Bunun yanında SONGAR'la beraber girdiğimiz her ülkede diğer
ürünlerimizle de ihracat hedefliyoruz. Çünkü bir ürünle ihracat başarısı bence
yeterli değil. Kameralarımızla, araç modernizasyonlarımızla, sınır güvenlik
çözümlerimizle, yol güvenlik çözümlerimizle sistem çözümleri sunmak ve bunu
paydaşlarla yapmak istiyoruz."