Turuncu bayrak uygulaması, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Tarım
ve Orman Bakanlığı, Türkiye Aşçılar Federasyonu, Türkiye Lokantacılar ve
Pastacılar Federasyonu, Türkiye Otelciler Federasyonu, Türkiye Seyahat
Acenteleri Birliği ve Turist Rehberleri Birliğinin de aralarında bulunduğu
birçok kurum kuruluş tarafından destekleniyor.
Turuncu bayrak uygulamasının koordinatörü ve Gıda İsrafını
Önleme ve Bilinçlendirme Programı Direktörü Ali Akgün, AA muhabirine, turuncu
bayrağın gıda israfının önlenmesi ve gıdanın korunması amacıyla yapılan
çalışmalara doğrudan katkı sağlayan, toplumda farkındalık oluşturan ve gıda
israfı sorununa kökten çözümler üreten kapsamlı bir sistem olduğunu söyledi.
Türkiye'ye özgü olan ve sıfır atık çalışmalarına destek
amacıyla temelleri 2017'de atılan turuncu bayrağın 2019'da bazı otellerde
uygulanmaya başlandığını dile getiren Akgün, gıdanın üretiminden işlenmesine,
depolanmasından satışı ve tüketimine kadar gıdayla ilgili her türlü hizmeti
içerdiğini belirtti.
Özellikle küresel salgın döneminde israfın önlenmesinin
öneminin daha iyi kavrandığını vurgulayan Akgün, "Turuncu bayrak, bugün
Türkiye'nin dört bir tarafında dalgalanıyor. Sakarya'dan Rize'ye, Bursa'dan
Antalya'ya, Muğla'dan Kapadokya'ya 47 otelimizde uygulanıyor. Bu yılın sonunda
250 oteli, bir yıl sonra da 1000 oteli aşacağımızı öngörüyoruz." dedi.
Bayrağı almak isteyen tesislerin kendilerine başvuruda
bulunduğunu ifade eden Akgün, önce sistemi otel yöneticilerine anlattıklarını
ve kabul etmeleri halinde temsilcilikler, farkındalık etkinlikleri, personel
eğitimleri gerçekleştirdiklerini dile getirdi.
Sektörü yormayan bir sistem oluşturduklarını belirten Akgün,
"Sistem menü tasarlamasından yemeğin en israfsız şekilde, sıfır atıkla
hazırlanmasını, sunulmasını içeriyor. Misafirlerde israfa yönelik duyarlılık
oluşturacak etkinlikler hazırlanıyor. Mesela çocuklar için hikaye kitapları
yazıldı, danslar tasarlandı. Çocuk kulübü temsilcilerimiz var." diye
konuştu.
Akgün, periyodik denetimler gerçekleştirdiklerini ve buna
göre puanlama yaparak işletmeyi belgelendirdiklerini kaydetti.
Bayrağı alan tesisin çalışmalarını takip ettiklerini,
performans göstergelerini raporladıklarını aktaran Akgün, bayrağı alan
tesislerin prosedürleri sürekli yerine getirdiğini belirtti.
Herhangi bir aksaklık oluştuğunda devreye girdiklerini ifade
eden Akgün, yapıcı adımlarla aksaklıkları gidermeye çalıştıklarını ve sistemin
sürdürülebilir olmasını sağladıklarını dile getirdi.
Turuncu bayrağın tamamen yerli bir sistem olduğuna dikkati
çeken Akgün, "Türkiye'de geliştirilmiş bir sistem. Motive edici ve heyecan
verici bir çalışma. Hızlı bir şekilde yayılacağına inanıyoruz. Uluslararası
modelde çalışmalarımız var. 2024'te de uluslararası alana açılmayı planlıyoruz.
Dünyada zincir oteller var, 5 bin oteli olan gruplar var, onlarla
mektuplaşıyoruz." bilgisini verdi.
Akgün, turuncu bayrağın gıdaya saygılı, geri dönüşüm odaklı,
çevre ve doğa dostu, hayvansever, işletme giderlerini azaltan, ülke ekonomisine
katkı sağlayan otellere ekstra değer kattığını vurgulayarak, konaklama
sektörünün de bu sistemi benimsediğini kaydetti.
Turuncu bayrağın dalgalandığı Antalya'daki ASKA Lara Otel'in
Genel Müdürü Levent Suyolcuoğlu da uygulamaya geçen yıl dahil olduklarını ve
otel personeline eğitim aldırdıklarını söyledi.
Misafirlerde de farkındalık oluşturmak için restoran bölümleri
başta olmak üzere tesisin bazı noktalarına "Afiyet olsun, israf
olmasın" yazısı ve turuncu bayrağı simgeleyen belgeleri astıklarını
belirten Suyolcuoğlu, şöyle devam etti:
"Misafirlere yönelik eğlenceli etkinlikler de
yapıyoruz. Farkındalığı maksimum noktaya çıkarmak için tabağındaki her şeyi
bitiren misafirlerimize küçük sürprizler hazırladık. Çocukları değişik
aktivitelerle neşelendiriyoruz. Son derece yararlı bir uygulama. Etkilerini
gördük. Sürdürülebilir bir program."
Suyolcuoğlu, bayrağı gururla otelde dalgalandırmaya devam
edeceklerini kaydetti. AA