Isparta S.D.Ü Bahçe Bitkileri seracılık bölümünden mezun olduktan sonra
memleketine dönen Kana, iş arayışındayken internette mantar yetiştiriciliğinin
düşük sermaye ile karlı bir sektör olduğunu keşfetti. Bu keşif, onun
kariyerinde bir dönüm noktası oldu.
“Vizyonumuz ise Mantara katma değer
ekleyip daha değerli şekilde satmak”
Kana, Halk Eğitim Merkezi'nin
daveti üzerine, sahip olduğu bilgi ve deneyimleri bu alanda başkalarına
öğretmeye başladığını söyledi. Bu süreçte yetiştirdiği öğrenci sayısı arttıkça,
birlik oluşturduğunu anlatan Kana,2020'de Adana İli Mantar Üretim
Ve Pazarlama Kooperatifini kurduğunu ifade etti. Kooperatifin amacı olarak
Kana, “Üreticilerden aidat veya herhangi bir ödeme almadan hammadde
tedarikçilerinden indirim alarak hem üreticilere daha uygun fiyata hammadde
tedarik etmek hemde kooperatifin geçimini sağlamak oldu. Vizyonumuz ise Mantara
katma değer ekleyip daha değerli şekilde satmak”dedi.

Kana, sektördeki zorlukların da göz ardı edilmemesi gerektiğini vurguladı. Mantar
üretiminde mantarın serüveni her bir üretim odası için yaklaşık 2 ay olduğunu
belirten Kana, “1.Ay bitince hasat başlar sonraki ay boyuncada dalgalı şekilde
bazen az bazen fazla hasat yapılır. Üretim pek kolay değildir.
İklimsel,çevresel faktörlerin yanı sıra sürekli hammaddeye zam gelmesi fakat
dayanıklılık süresi az olan kültür mantarının değerinde satılamaması başlıca
sorunlarımızdandır. Üretimde her yıl ülkenin çeşitli şehirlerinde üretim
yerleri dolaşarak bilgilerimizi günceller metodlarımızda yenilikler
kullanırız.” şeklinde konuştu.

Kana, 2020 Yılında Yıllık 80-100 Ton mantar üretip semt pazarlarına satış yaparken
bugün 4-5 Bin Ton Üretim yapıp sebze hali ve Komşu şehirlerede gönderim
yaptıklarını söyledi. Üretimde kullandıkları Kompost hali hazırda gübre nitelikli olduğunu
aktaran Kana, “2 ayın sonunda oda tahliye edilir bu kompostlar tavuk gübresi
ile karıştırılıp kamyon bazında tarlalara dökülür. Böylelikle çevreye yararımız
dokunur Lakin işin bu kısmında gübreciler olduğu için biz belli bir ödeme yapıp
odamızı boşaltırız gerisini gübreciler yapar. Atık kompost konusunda belediyelerle maalesef iş birliği yapamadık”
diye açıkladı.
Kooperatifi üreticilerin dağınık ve herkes kendi mahallesinde evinin önünde
yahut bahçesinde üretim yaptığı için yevmiye usülü çalışanların yer aldığını
belirten Kana, Kadın çalışanlar daha hassas uygulamaları yaparken erkekler ise
daha ağır işleri yaptığını da aktardı. Pazarlama stratejisinin üretilen
mantarın hızlıca satılması önem arz ettiğine dikkat çeken Kana, bu nedenle,
mantar henüz çıkmadan önce gerekli anlaşmalar yapılıyor ve henüz piyasada
olmayan mantarlar satışa sunduğunu ifade etti. Kana,Pazar araştırmalarının
genellikle hammadde ve en büyük gider kalemlerine gelen artışa göre mantar
fiyatının yükselmesi için çalışmalar yaptığını söyledi.

“Rekabetimizi daha kaliteli ürün
yetiştirerek yapıyoruz”
Kana, ürünlerini sebze halindeki komisyonculara, komşu şehirlere ve
şehirdeki çeşitli işletmelere dağıtan kooperatif, sektördeki rekabetin adil
olmadığını belirtti. Hibe alarak büyük
üretim tesisleri kuran rakiplerinin daha düşük maliyetlerle ürün satışı
yapması, küçük üreticileri zor durumda bıraktığını açıklayan Kana, ekibi daha
kaliteli ürünler yetiştirerek rekabetlerini sürdürmeye çalıştığını söyledi.
Kana, ürünlerinin Sebze halindeki komisyoncularına komşu şehirlerdeki
komisyoncularına ve Adana’daki cafe restorant kebapçılara mantar dağıtan
tedarikçilere verdiğini vurguladı.
Sektördeki rekabetin adil olmadığını belirten Kana, “Hibe ile dev üretim
tesisi kuran üreticiler çok masraf yapmadıkları için daha düşük fiyata mantar
satışı yapıp zaman zaman bizi zorluyor. Bu noktada rekabetimizi daha kaliteli
ürün yetiştirerek yapıyoruz. Üretimde her yıl yeniliklere gidip üretim
kalitesini arttırmak mantarı kurutulmuş ve salamura olarak pazara sürmek
başlıca hedeflerimizden. Ülkemizdeki pozitif ayrımcılıktan bizde nasibimizi
aldık Kadın kooperatifi olmadığımız için desteklerden yararlanamıyoruz. Elle
tutulur bir yardım maddi veya manevi maalesef henüz göremedik. Üyeler arasında
işbirliği ve iletişimi yıl içerisinde düzenlediğimiz yemekli toplantılar ve whatsapp
grupları ile sağlıyoruz”dedi.
Kana, Kültür mantarı dayanıklılık süresi az olan bir sebze olduğu için
üretim yerinden ilk çıkan mantar en beyaz en taze halinde olduğunu ve bu sebeple tüketiciler doğrudan üretim
yerinden alım yapmak istediğini aktardı. Kana, üretim yerinden aldıkları
mantarın kalitesi yüksek olduğu için tüketiciler bu durumdan memnun olduğunu
ifade etti. Kooperatiflerinin
gelecekteki planı Adana’daki zincir marketlerin tedarikciliğini yapmak olduğunu
söyleyen Kana “Yeni girişimcilere tavsiyem hiç bir iş kolay değil hiç bir iş
risksiz değil. Bugün mevcut üreticilerime baktığımda daha çok araştırma yapan
daha çok denemeler yapan üreticiler daha başarılı ve daha istikrarlıdır.” dedi.

Son Dakika Gelişmelerden Vaktinde Haberdar olmak istiyor musunuz? Google News'te Gazette'ye abone
olun.
ABONE OL!