“Aynalarda diğer taşıtlar zor
görülür ya da hiç görülmeyebilir.” uyarısı yapan İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü
Öğretim Görevlisi ve HED Akademi Yönetici Direktörü Özgür Şener, araç içinin
çok ısınması halinde el-avuç terlemesinin güvenli direksiyon pozisyonunu ve
sıcak baskısının el ayak koordinasyonunu bozabileceğinin altını çiziyor. Diğer
sürücülerin de güneşten olumsuz etkilenebileceğini bilerek dikkatli olunması
gerektiğine vurgu yapan Şener, güneşli havada sürüş güvenliğini sağlamak için
önerilerde bulunuyor.
Üsküdar Üniversitesi İş Sağlığı
ve Güvenliği Bölümü Öğretim Görevlisi ve HED Akademi Yönetici Direktörü Özgür
Şener, günlerin uzun olduğu yaz aylarında uzun süre etkili olan güneş ve
sıcaklığın güvenli sürüşe etkilerini değerlendirdi.
Fren lambaları ve trafik
ışıkları fark edilemeyebilir
Güneşin sürücüleri
zorlayabileceğini ve güvenli sürüşü olumsuz etkileyebileceğini belirten İSG
Uzmanı Öğr. Gör. Özgür Şener, “Sürüş esnasında güneş arkada ise çok dikkat
edilmeli. Aynalarda diğer taşıtlar zor görülür ya da hiç görülmeyebilir. Önde
giden araçların fren lambaları zor görülür ya da hiç fark edilemez. Kırmızı
ışığı fark etmek çok zorlaşır. Karşıdan gelen araçlar güneş yansıması nedeniyle
fark edilemeyebilir.” dedi.
Güneş, etraftaki araçları
görmeyi zorlaştırır
Sürüş esnasında güneşin önde
olduğu durumlarda da dikkat edilmesi gereken noktalar olduğunu dile getiren
Şener, “Güneş ışıkları parlak bir yüzey oluşturarak görmeyi zorlaştırır. Etraftaki
araçlar görme açısı içinde dahi olsalar fark edilemeyebilir. Kirli ön cam
sürücünün görüş yeteneğini aşırı olumsuz şekilde etkiler.” diye konuştu.
Sürücünün sıcaktan etkilenmesi
el ayak koordinasyonunu bozabilir
Görüşle ilgili konular dışında
güneşli ve sıcak havaların diğer etkilerine de değinen Şener, “Aşırı güneşli
havalarda araç içi çok ısınır, el-avuç terlemesi güvenli direksiyon pozisyonunu
ve sıcak baskısı el ayak koordinasyonunu bozabilir. Aşırı sıcakta sürüşe
konsantre olma zorluğu oluşur. Aşırı sıcaklarda, yol yüzeyi genleşerek zeminde
beklenmedik dalgalar oluşturup araç hâkimiyetinizi zorlaştır. Siyah gibi koyu
renk araçlar güneş ışıklarından daha çok etkilendikleri için sürücünün sıcaktan
daha çok etkilenmesine sebep olur. Bunu bilerek uygun şekilde klimadan
faydalanılabilir.” diyerek uyarılarını sıraladı.
Güneşli havada sürüş güvenliğini
sağlamanın püf noktaları
Aşırı güneşli ve sıcak
havalarda sürüş güvenliğini sağlamak için alınabilecek önlemleri sıralayan İSG
Uzmanı Öğr. Gör. Özgür Şener, “Görüş kalitenizin sürüş boyunca en üst seviyede
olmasını sağlayacak güneş gözlüğü kullanın. Tünel girişlerine gelmeden güneş
gözlüklerinizi çıkarın. Trafik ışıklarında doğru davranış için, renk ayırımına
daha çok dikkat edin. Araç içindeki gölgelikleri görüşünüzü engellemeyecek
şekilde kullanın.” dedi.
Diğer sürücülerin de güneşten
olumsuz etkilenebileceğini bilerek aynaların daha sık kontrol edilmesi
gerektiğine vurgu yapan Şener, sözlerini şöyle tamamladı:
“Karşıdan gelen araçlara direkt
bakmayın, güneş yansıması gözlerinizi alabilir ve geçici körlük oluşturabilir.
Yolun ilerisini net şekilde göremiyorsanız hızınızı azaltın. Öndeki aracın fren
lambalarını göremeyebilirsiniz, bu yüzden güvenli mesafe kurallarına mutlaka
uyun. Ormanlık, ağaçlık bölgelerden geçerken ağaç gölgesinde kalan bölgeleri
görmek çok zordur, hızınızı düşürün. Sık mola verin, kendiniz ve araçtaki
yolcular için yolculuğu keyifli hale getirin, güvenli sürüş kalitenizi artırın.
Maksimum 2 saat 15 dakikalık sürüş yaparak mola verin. Sıcaktan olumsuz etkilenerek
yolda kalan taşıtlar ve taşıtlardan inen insanlar olabileceğini bilerek dikkatli
sürüş yapın. Sürüşte sizi sıkmayan, hava alan rahat kıyafetler tercih edin"
Etiketler:
#sürüşgüvenliği #yükseksıcaklıklar